La cap provincial de la DGT també ha proporcionat als representants del Consell de Mallorca les estadístiques d’accidentalitat a la via de cintura - Ma20. Durant el primer any de vigència de la limitació de velocitat a 80 quilòmetres per hora, el nombre d’accidents es va reduir a la meitat en comparació amb els d'abans de la pandèmia. L’any passat hi va haver 101 sinistres en comptes dels 203 que es varen registrar el 2019. Els informes tècnics de seguiment indiquen que de les sis víctimes mortals comptabilitzades entre maig de 2021 i juliol de 2023, tres van ser atropellaments i unes altres tres varen consistir en sortides de la via de motocicletes de gran cilindrada.
La DGT fa una "valoració positiva" del carril bus-VAO i refreda la intenció del Consell de llevar-lo
Llorenç Galmés va assegurar que eliminaria aquesta via malgrat que no hi té competències
Palma"Eliminarem el carril per a vehicles d'alta ocupació (carril bus-VAO) i la limitació de 80 km/h a la via de cintura per recuperar la fluïdesa del trànsit en les zones afectades": així diu el punt 40 dels Acords de govern per a Mallorca del PP i Vox al Consell Insular. El que no queda explícit en aquest punt és que la decisió de posar o llevar el carril bus-VAO a l'autopista de Llucmajor no és d'aquesta institució, sinó de la Direcció General de Trànsit (DGT), i que l'única cosa que pot fer el Consell és demanar a l'Estat que el llevi. Dit això, la cap provincial de Trànsit de les Balears, Francisca Ramis, ha remarcat aquest dimarts que la DGT fa una "valoració positiva" dels efectes que el carril bus-VAO ha tingut a l'autopista de Llucmajor i ha refredat la possibilitat d'eliminar-lo. Ramis ha fet aquestes declaracions minuts després que el president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, es reunís amb la delegada del govern espanyol, Aina Calvo, per reclamar que es llevi el carril bus-VAO.
Per justificar la seva petició, Galmés ha assegurat que els embossos s'han incrementat un 66% a l'autopista de Llucmajor des de que es va posar en marxa el carril bus-VAO a l'autopista de Llucmajor el novembre de 2022. Però quan se li ha demanat la font d'aquesta xifra, la seva resposta ha estat que "són unes feines que ens hem trobat nosaltres dins el Departament de Mobilitat del Consell, que en aquests moments estam analitzant".
"Desconeixem com s'ha captat aquesta informació", ha subratllat, en canvi, la cap provincial de Trànsit sobre la xifra d'embossos que ha donat el Consell. "Nosaltres tenim dades d'intensitat i velocitat tant del carril bus-VAO com del carril contigu, i ens demostren unes velocitats mitjanes molt raonables", ha continuat. "Fins i tot hem de dir que la velocitat del carril central en direcció a Palma, el contigu, és superior a la mitjana des de Palma en direcció a l'aeroport", ha explicat, a més de remarcar que les dades de la DGT indiquen que la intensitat i la velocitat de la circulació han millorat amb el bus-VAO. "Els que hem aportat dades hem estat nosaltres, tant d'intensitat i velocitat a l'Ma-19 com d'accidentalitat. Hem aportat informació de denúncies i del nombre de punts que s'han llevat als conductors l'any 2022, i la mateixa informació l'hem treta de l'Ma-20", ha dit Ramis sobre la reunió amb Galmés, durant la qual també s'ha tractat l'eliminació del límit de 80 quilòmetres per hora a la via de cintura. "La decisió del bus-VAO a l'Ma-19 és una decisió de la DGT, l'adopta el director general i es publica en el BOE. Ara mateix està vigent, fins a final d'any", ha continuat.
"El que vàrem dir en campanya és que volíem llevar el carril bus-VAO", ha dit Galmés sobre el compromís d'eliminar-lo que figura en els acords de govern del Consell de Mallorca. "Per no enganar cap mallorquí ni mallorquina, hem pres la decisió de traslladar aquesta queixa a l'òrgan que al final ha de prendre aquesta decisió", ha afegit, i ha reconegut que no es pot llevar sense el vistiplau de la DGT. "No hem enganat ningú", ha reiterat.
Per la seva part, la cap provincial també ha remarcat que la limitació de la velocitat a la via de cintura "és una responsabilitat del Consell", però ha recordat que la recomanació de la DGT és d'una forquilla que va entre els 70 i els 90 quilòmetres per hora. "Saben quina és l'opinió de la DGT a través d'un informe, i no ha canviat fins avui dia. Els l'hem tramès, perquè puguin saber les bases tècniques i prendre la decisió", ha afegit.
Les xifres de la DGT
Pel que fa a les xifres de les quals disposa la DGT, aquest organisme ha indicat que passen 11.600 vehicles cada dia pel carril bus-VAO, un tram que s'estén entre els quilòmetres 2 i 7 de l'Ma-19. "Mentre que en el carril central d’entrada a la ciutat s’assoleix una velocitat mitjana de 84 quilòmetres –i de 98 quilòmetres en el carril bus-VAO–, en els tres carrils de sortida de Palma, la velocitat mitjana és de 82 quilòmetres", ha assenyalat la delegació del govern espanyol en un comunicat de premsa. "En general, aquestes xifres reflecteixen que no s’ha reduït la fluïdesa del trànsit en l’accés a la ciutat per l’autopista de Llucmajor", afegeix el comunicat.
D'altra banda, enguany hi ha hagut 45 accidents en aquest tram, una dada que mostra "una tendència inferior a la del 2019, amb 50 accidents de gener a juliol". "Comparativament, el nombre d’accidents amb alguna víctima ha baixat un 55% i el nombre de ferits lleus, 14 en total, és un 57% inferior el 2023", manifesta la DGT, a més de remarcar que no hi ha hagut ferits greus ni cap persona morta en aquest tram, mentre que el 2022 hi varen morir tres persones –la DGT assenyala que aquesta matinada ha mort un motorista.
El procés per modificar el carril bus-VAO
Qualsevol modificació del carril bus-VAO ha de seguir un procés, segons ha explicat Ramis. "A hores d'ara es valora com a positiu i no passaria res, si ningú no fa cap moviment", ha apuntat la cap provincial, perquè el Consell no ha fet encara cap petició formal –Galmés ha dit que encara l'han de registrar. "Si el Consell vol presentar un informe i demanar un canvi al respecte, una vegada rebem l'escrit l'adjuntarem a informes d'altres institucions de Mallorca, i tota la informació serà recollida per la DGT", ha continuat. A partir d'aquest moment, la DGT elaborarà un altre informe amb les dades tècniques pròpies i d'altres organismes. Després, la informació s'eleva a l'òrgan consultiu, que és el Consell de Trànsit, Seguretat Vial i Mobilitat Sostenible de la DGT, el qual està format per entre 100 i 150 persones de diferents col·lectius. Finalment, el director general de la DGT –en l'actualitat és Pere Navarro– és l'encarregat de fer la valoració final.
Aina Calvo: "El carril bus-VAO es va implantar perquè afecta l'esfera de la salut"
Per acabar, la delegada del govern espanyol, Aina Calvo, ha subratllat que el govern espanyol va prendre la decisió d'implantar el carril bus-VAO en el tram entre l'aeroport i Palma va ser una decisió "avalada per dades objectives i informes tècnics". "Qualsevol decisió que s'hagi de prendre respecte d'aquest carril es farà exactament igual: sobre dades objectives i informes tècnics", ha manifestat. "M'agradaria assenyalar que el carril bus-VAO es va implantar perquè afecta una esfera molt important dels ciutadans, que és la de la salut", ha continuat Calvo, a més de subratllar "els efectes nocius greus" de la contaminació a les ciutats.