Nou límit de velocitat en vuit carreteres convencionals de Mallorca: de 100 km/h a 90 km/h
Amb la nova mesura, que entra avui en vigor, s'espera reduir un 10% anual els morts en accidents en aquest tipus de vies
PalmaLa Direcció General de Trànsit (DGT) ha anunciat aquest dilluns la reducció del límit màxim de velocitat de les carreretes convencionals, les que no tenen separació en els sentits de circulació, de 100 quilòmetres per hora a 90. Amb aquesta mesura, que afecta vuit carreteres de Mallorca, s'espera reduir un 10% anual els morts en accidents en aquest tipus de vies, segons informa l'agència Efe.
Aquest dilluns s'ha canviat la darrera senyalització de limitació de 100 km/h a 90 km/h i avui ja entra en vigor la nova regulació. El director general de Trànsit, Pere Navarro, present a la carretera durant aquest canvi, ha explicat la nova mesura i ha recordat que el 2018 varen morir gairebé 900 persones en carreteres convencionals. Així, estima que amb la reducció del límit de velocitat en total a 14.419 quilòmetres "hauríem de ser capaços de disminuir entre tots almenys 90 morts cada any, un 10%".
A Mallorca, un total de vuit carreteres convencionals es veuen afectades pel canvi de velocitat. Aquestes són: la carretera de Campos-sa Ràpita (Ma-6030), la carretera de Felanitx-Manacor (Ma-14), la carretera de Campos-Felanitx (Ma-5120), la carretera del polígon de Son Noguera-Llucmajor (Ma-6020), la variant de Manacor i Sant Llorenç (Ma-15), la carretera de Peguera-Andratx (Ma-1), la carretera de sa Pobla-Alcúdia (Ma-13) i, per acabar, la carretera d’Artà-Capdepera (Ma-15).
La consellera de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, Mercedes Garrido, ha explicat que "la mesura és important", mentre que la cap provincial de la Direcció General de Trànsit, Francisca Ramis, ha recordat que "es pretén conscienciar que la velocitat per si mateixa ja és perillosa i, encara més, sumada a altres factors com les drogues, l’alcohol i el cansament".
Navarro ha demanat a tots els conductors la seva col·laboració per complir la nova norma. Així mateix, ha advertit que excedir aquest límit fins als 120 km/h comporta una sanció econòmica, però que el fet de superar els 121 km/h suposa també una pèrdua de punts, entre dos i sis segons l'excés. La baixada de velocitat es produeix en aquelles vies en les quals es registra el nombre més gran de víctimes, entorn d'un 75% o un 80% de mitjana els darrers cinc anys, en les quals la velocitat és un factor recurrent de sinistres.
Més inversió en manteniment que en construcció
Navarro ha matisat que els camions de més de tres tones i mitja tindran el límit en 80 km/h, però els autocars "per baixa sinistralitat i pels bons resultats podran anar a 90". Així, "per primera vegada es posen al mateix nivell de velocitat màxima que els automòbils i les motos".
Per la seva banda, el director de Carreteres, Javier Herrero, ha explicat que s'han canviat un total de 2.790 senyals, amb un cost de 650.000 euros. A més, ha destacat que han instal·lat senyals amb millores materials, de fibra de carboni, que afavoreixen la visibilitat.
"Per primer cop, en els pressupostos generals de l'Estat la partida per al manteniment i la seguretat és superior a la de nova construcció" en aquestes infraestructures, ha remarcat, i ha afegit que estan donant "un impuls molt important per augmentar des de tots els punts de vista la seguretat, tant en la senyalització com en la revisió de ponts, viaductes i en la implementació de noves mesures de seguretat en túnels".
La velocitat, principal causa dels accidents greus
El director general de Trànsit ha recordat aquest dilluns que la velocitat és la principal causa dels accidents de major gravetat i que es reforçarà la vigilància i s'estudiarà la possibilitat de posar més radars per reduir la sinistralitat en aquestes carreteres.
El 2017, de les 1.321 víctimes mortals en accidents de trànsit en vies interurbanes, 1.013 foren en carreteres convencionals. El 2018 hi varen morir 877 persones. Els accidents més freqüents foren per la sortida de la via (el 40%) i per col·lisions frontals (27%). Molts sinistres varen estar relacionats amb pèrdues de control per l'excés de velocitat, segons dades de la DGT.
Segons informa la DGT, el principal objectiu d'aquest límit de velocitat és reduir la sinistralitat viària i complir l'objectiu establert en l'estratègia 2011-2020 de baixar de 37 la taxa de morts en carreteres per milió d'habitants. El 2017 aquesta fou de 39.
Finalment, també es pretén convergir amb Europa, on s'han anat adoptant mesures de reducció de les limitacions de velocitat en aquest tipus de vies i on la tendència majoritària són els 90 km/h, tot i que alguns països, com Suècia i Holanda, ja han apostat pels 80 km/h.