Les direccions dels centres educatius i la FAPA demanen diàleg i revertir les retallades
Els equips directius insten tots els grups polítics a revisar els pressupostos del 2020 perquè es retornin les assignacions inicials
PalmaEls representants de les associacions de directors de Primària, Secundària i adults de les Illes Balears han reclamat diàleg i han instat en un comunicat tots els grups polítics a revisar els pressupostos del 2020 perquè es retornin les assignacions inicials. En un sentit mols similar s'ha manifestat FAPA Mallorca a la web aquest diumenge.
A l'escrit dels equips directius reclamen arribar "a un acord de totes les forces polítiques per a la revisió dels pressupostos de l’exercici 2020 i revertir la mesura presa, de manera que es retornin als centres les seves assignacions inicials". A continuació, els responsables de les direccions dels centres sol·liciten a la Conselleria "reunions amb els equips directius per poder arribar a uns acords i que els centres puguin exercir una gestió econòmica amb autonomia i amb uns romanents sostenibles durant la legislatura".
Des de FAPA Mallorca també sol·liciten a la "Conselleria d’Educació que s’assegui amb les comunitats educatives, amb les direccions dels centres, amb el claustre del professorat i amb les famílies" per veure si la diposició addicional que limita la capacitat d'estalvi dels centres és adequada i, en cas de no ser-ho, reclamen que el Govern "sigui capaç de rectificar-ho".
Els representants de les associacions de directors de Primària, Secundària i adults de les Illes Balears es queixen que no es va informar en temps i forma els centres de la disposició que es va incloure als pressupostos 2020, que limita la capacitat d'estalvi de col·legis i instituts. També la FAPA fa la mateixa crítica. "Durant les vacances escolars es publicà un BOIB i s’envià una notificació interna a les direccions dels centres quan aquesta mesura ja s’aplicava. Ni negociació, ni diàleg, ni demanar opinions, ni poder parlar de casuístiques especials de cada centre, de les dificultats específiques o del perquè s’havia produït aquest romanent", assenyalen a la web.
Errors de percepció
Alhora els directors defensen que "el fet de disposar de romanent econòmic no és un signe d’ineficàcia de gestió, sinó de previsió i d’eficiència". A més, recorden que en legislatures passades, en què es varen congelar els pagaments als centres, "s'hi varen poder fer front gràcies a aquests romanents, que en alguns casos varen ser fins i tot insuficients". Els directius també critiquen que hi ha un desfasament entre any i curs escolar i això fa que els romanents dels quals parteix la Conselleria per fer els “ajustaments” de pressupost no són reals."
D'altra banda, FAPA assegura que la Conselleria a molts de centres ha considerat com a part d’aquest romanent doblers que no formen part del que hi aporta la Conselleria, com per exemple partides finalistes o aportacions de les famílies amb finalitats concretes (viatges d’estudis, recollides solidàries, aportacions a programes específics, etc.). "Òbviament no es poden computar dins d’aquest fons global i a partir d’ara per ventura seria imprescindible poder detallar les procedències de les diferents aportacions de manera totalment diferenciada per evitar confusió, tal com ara pareix que ha passat", assenyalen.
Malestar per la confiança de la Conselleria cap als centres
Els representants de les direccions dels centres han criticat la manca d'informació i de confiança de la Conselleria. Recorden que cada any els comptes a 31 de desembre passen per claustre, consell escolar i finalment per la Conselleria d’Educació i si sempre han rebut el vistiplau entenen que poden "continuar amb aquesta gestió". Però sobretot es queixen de manca de confiança. "Dol ara sentir que feia quatre anys que Hisenda “ens vigilava”, però dol més que la Conselleria d'Educació durant quatre anys no hagi comunicat a tots els centres aquesta circumstància (no a tothom, perquè pareix, com ells mateixos reconeixen, que alguns centres sí que varen ser avisats), ni tampoc hagi canviat el redactat del seu manual de gestió econòmica que en cap lloc parla de quantitats màximes de romanent", assenyalen en el comunicat.
Asseguren també que les mesures adoptades per la Conselleria contradiuen l’esperit d’autonomia de centres. Alhora assenyalen que "l’exercici de la tasca directiva requereix confiança en la preparació i sentit comú dels responsables de la Conselleria, claredat d’objectius i planificació econòmica compartida amb les direccions dels centres".