Docents denuncien que la comunitat educativa no ha participat en l'elaboració dels nous currículums
El Col·legi de Docents també critica que no han rebut cap notificació oficial ni han tingut accés als resultats de l'informe per fer-hi aportacions

PalmaEl Col·legi de Docents ha denunciat que l'elaboració de l'esborrany dels nous currículums escolars no ha tingut la participació real de la comunitat educativa. En un comunicat, el Col·legi ha criticat, davant l'anunci de la Conselleria d'Educació que "l'esborrany dels nous currículums escolars és el resultat d’una col·laboració estreta entre experts, la comunitat educativa i l’Administració", que el procés no ha tingut aquesta participació. Concretament, han apuntat que cap representant de les associacions signants —Col·legi Professional de Docents, Menorca EDU21, APDE (Associació Professional Docents Eivissa), i ADEIPIB03—ha format part del grup d’experts encarregats de redactar l’informe. També han lamentat que no han rebut cap notificació oficial ni han tingut accés als resultats de l'informe per fer-hi aportacions; que els esborranys del currículum han estat coneguts mitjançant la premsa, sense una comunicació directa prèvia, i que se'ls ha donat un termini de poc més d'una setmana per dur a terme aportacions, "un temps clarament insuficient per a un procés tan complex".
Així mateix, han assenyalat que el calendari proposat per a la implementació d'aquestes mesures "genera desafecció entre els professionals dels centres educatius, ja que s'han trobat amb una manca de temps per adaptar-se als nous requisits, fet que ha derivat en estrès laboral i dificultats organitzatives als centres". "Aquesta situació ha afectat la qualitat de la implantació de les reformes i la motivació del personal docent", han manifestat, i han afegit que ja varen denunciar aquest fet "amb l'aplicació precipitada de nous currículums per part de l’anterior Govern, que va causar un malestar generalitzat entre la comunitat docent".
D'aquesta manera, en el comunicat han afegit que "amb el màxim respecte cap a la intenció de la Conselleria de dur a terme millores sostenibles en el sistema educatiu balear" sol·liciten diverses mesures perquè les reformes es facin en condicions adequades.
Entre les propostes figura modificar el calendari previst perquè les mesures es comencin a aplicar durant el curs 2026-2027, ja que, asseguren, aquest termini permetria una millor planificació i ajustament progressiu dels recursos necessaris, a més d'una adaptació més efectiva del personal docent i dels centres educatius.
En aquesta línia, afirmen que aquesta modificació permetria disposar del temps necessari per fer una anàlisi profunda de les necessitats educatives i garantir una participació real i efectiva de la comunitat educativa en tot el procés.
En segon lloc, han reclamat establir que la Conselleria accepti les propostes formulades per les associacions signants quan aquestes comptin amb el suport majoritari (dos terços) d'aquestes.
"Confiam que la Conselleria serà sensible a aquesta proposta i es comprometrà a garantir un procés de diàleg continu amb les associacions implicades. A més, instam a establir un pla de treball específic amb terminis clars i mecanismes d’avaluació que assegurin un sistema educatiu inclusiu, participatiu i eficient, basat en el consens i la col·laboració", han conclòs.