Ecologistes i entitats socials de Mallorca reivindiquen "un transport social que refredi el planeta"
S'han sumat així a les accions que han tingut lloc a Barcelona, amb motiu de la reunió de ministres de la UE sobre el transport
PalmaEntitats socials i ecologistes de Mallorca –Plataforma contra l'ampliació de l'aeroport, Plataforma antiautopistes, Plataforma contra els Megacreuers, Fridays for Future, Greenpeace, GOB, STEI-intersindical, Moviment Feminista de Mallorca, Attac Mallorca, Amics de la Terra, Federació de l'Associació de Veïns de Palma, Rebel·lió i Extinció Mallorca– han reivindicat aquest dijous "un transport social que refredi el planeta". S'han sumat així a les accions i reivindicacions que han tingut lloc a Barcelona, amb motiu de la reunió de ministres de la Unió Europea (UE) sobre el transport.
En una roda de premsa conjunta, aquestes associacions han presentat un paquet de propostes adreçades a fer front a l'impacte del transport sobre el canvi climàtic i el territori i la necessitat d'enfocar la mobilitat cap a models sostenibles que impliquin decreixement de l'aviació, de creuers i, especialment, de jets privats, i una "aposta radical" per la disminució del transport privat per carretera acompanyada d'una xarxa estesa, efectiva i accessible de transport públic. Segons han explicat, a l'estat espanyol durant el 2021 les emissions de Gasos d'Efecte Hivernacle (GEH) del transport van ser d'un 29,6% del total, d'un 25% a la UE, i a les Illes Balears el transport genera un 56% de les emissions, el 25% de les quals són a causa del transport terrestre.
Entre altres temes, com el transport de mercaderies per port o el model de mobilitat terrestre, els ecologistes han carregat durament contra el transport en avió. Així, assenyalen que tots els aeroports illencs augmenten cada any el nombre de passatgers i de vols comercials o de jets privats, i AENA, que depèn del govern espanyol, du endavant "plans obsolets i aprovats fa més de 20 anys" –que preveuen per al 2025 un total de 35 milions de passatgers– per ampliar l'operativitat dels vols i el nombre de passatgers. "Fins al mes setembre han arribat a l'aeroport de Son Sant Joan a Palma 22 milions de passatgers, un 3,5% més que el 2019, i encapçala el rànquing de tot l'Estat respecte de l'arribada de jets privats, i volen continuar creixent", han censurat.
Per tot això, han presentat sis actuacions concretes:
- La reestructuració del transport en el marc d'una transició ecològica i socialment, amb la mobilitat activa a peu, en bicicleta i el transport públic col·lectiu com a eixos centrals en la mobilitat terrestre.
- Una estratègia de reducció i racionalització de la mobilitat de persones i mercaderies.
- Una moratòria en la construcció de més infraestructures de transport.
- Una aposta clara, concreta i urgent pel transport públic col·lectiu com a alternativa real a l'ús abusiu del cotxe.
- Un nou pla director de l'aeroport de Son Sant Joan a Palma i dels aeroports de Menorca i Eivissa adaptats a la situació actual d'emergència climàtica i la necessitat de reducció de vols i passatgers; la cogestió aeroportuària amb el Govern de les Illes Balears i la participació de la societat civil de l'illa.
- Derogar el Pla de carreteres del Consell de Mallorca i executar un pla de mobilitat sostenible alternatiu a l'ús abusiu del cotxe privat.