Educació habilita dues noves escola-institut a sa Pobla i Inca
Aquests centres se sumen als quatre que ja hi ha a Palma. La integració entre Primària i ESO ajuda a combatre l'abandonament escolar prematur
PalmaEl pròxim curs 2024-2025, la Conselleria d'Educació posarà en marxa dos nous CEIPIESO per donar resposta als problemes d'escolarització existents. El primer és a sa Pobla, on el CEIP Son Basca acollirà els estudis d'ESO a partir del curs vinent. L'altre centre que també acollirà els estudis d'ensenyament secundaris obligatoris és el CEIP Ponent d'Inca, que passarà a ser també un CEIPIESO. Aquests dos nous centres se sumen als CEIPIESO Aurora Picornell, Pintor Joan Miró, Gabriel Vallseca i Son Quint, pioners en el model d'escola-institut. Els tres primers s'ubiquen a la Soledat, Nou Llevant i Son Gotleu, respectivament, tres zones de Palma amb trets sociodemogràfics complexos i en les quals l'abandonament escolar ha tingut habitualment una forta presència.
El doctor en Pedagogia per la UIB Joan Jordi Muntaner va considerar, en conversa amb l'ARA Balears, que el model d'escola-institut "és positiu, sempre que no es massifiquin els centres, que per anar bé haurien de tenir poques línies". "És una bona solució per frenar l'abandonament escolar. L'alumne no pateix una ruptura entre les etapes educatives i els centres tenen un bon coneixement dels infants, de les seves situacions, i tenen una manera de fer feina que engloba tota la comunitat educativa", va dir.
Tota la comunitat educativa rema cap a la mateixa direcció
Un exemple d'experiència com a escola-institut és el del CEIPIESO Aurora Picornell, que va començar a oferir les dues etapes fa dos cursos. El projecte educatiu, segons va exposar la directora del centre, Begoña Barahona, se centra a "aconseguir una plena integració entre etapes, per afavorir una continuïtat en la línia pedagògica i sempre amb la meta que els nostres alumnes arribin al final de l'escolarització obligatòria". Per assolir-ho, "feim claustres amb els docents de totes les etapes, per establir les bases del projecte conjunt".
Amb l'objectiu de fomentar la implicació de les famílies en la dinàmica educativa, "s'han creat els Cafè a l'Escola, que consisteixen que els dijous, quan els pares duen els nins, parlam entre tots i es fan propostes concretes, com les d'hàbits saludables o d'ús de pantalles", va exposar Barahona. En aquest sentit, creu que "és necessari crear un vincle, i els resultats arriben. La resposta familiar al model d'integració ha estat bona i tots estam contents, des dels docents fins als alumnes i tota la comunitat educativa".