Educació impulsa el 'mindfulness' a les escoles
Convivèxit ha preparat uns recursos per treballar la consciència plena i millorar la convivència
PalmaEl mindfulness o consciència plena comença a establir-se a les escoles de les Balears. Ja hi ha centres educatius que incorporen aquestes tècniques per aprendre a entendre i gestionar millor les emocions. Ara la Conselleria d'Educació, a través de Convivèxit, fa una passa més endavant i ha elaborat un material específic per a infants de 3 a 12 anys.
"Tots tenim clar que hem de treballar això, però feia falta una eina sistematitzada i generalitzada", ha explicat Catherine Adrover, que ha impulsat el projecte juntament amb la directora de Convivèxit, Aina Amengual. Les activitats, que es poden trobar a la web de la Conselleria, estan adaptades a les diferents edats.
Els recursos ofereixen des d'un peix que ensenya tècniques de respiració en l'Educació Infantil fins a una granota que ensenya la meditació i música que convida a caminar amb estrelles per a l'alumnat de Primària. Els objectius principals?: potenciar la consciència, afavorir l'autoreflexió i la calma, millorar el control d'impulsos, gestionar millor les emocions, afavorir la concentració i atenció i potenciar, per tant, el benestar i la salut.
Cadena de beneficis
La directora general de Primera Infància, Amanda Fernández, ha assenyalat que implementar aquest model dins les aules fa que els alumnes estiguin millor amb si mateixos i, per tant, "millora la dinàmica i la convivència a l'aula i també serà millor l'aprenentatge acadèmic". El projecte s'està gestant des de 2017, però la pandèmia ha fet més evident la necessitat: "Hi ha molt més malestar", ha subratllat.
"No hi ha emocions dolentes; la ràbia i la frustració són necessàries, però s'ha d'aprendre a gestionar la resposta", ha exposat Aldrover. "No evita els conflictes, però ajuda a emprendre solucions", ha afegit, tot remarcant que moltes vegades no es necessita ni la intervenció de l'adult. "Volem l'autonomia emocional dels infants", ha remarcat.
Adrover ja va implementar el programa com a prova pilot en una escola de Mallorca. Amb aquesta experiència, afirma que sobretot funciona "quan es fa de manera sistemàtica, diàriament". Una vegada acostumats, assegura que "els infants t'ho demanen". Per exemple, és útil a l'hora de tornar del pati, quan hi ha molta excitació, abans d'alguna prova o davant situacions de conflicte.