Educació reforça l'educació concertada i la impulsarà a les escoletes 0-3
El Decret de simplificació administrativa també preveu una millora dels mòduls econòmics que reben els centres de titularitat privada
PalmaEl Govern suprimirà la Xarxa Complementària d'escoletes 0-3 a mesura que finalitzin els convenis de col·laboració entre la Conselleria d'Educació i els centres privats que presten el servei. En el seu lloc, concertarà aquells que així ho vulguin, assenyalen fonts de la Conselleria, i complementaran l'oferta d'escoletes públiques. El Decret de simplificació administrativa introdueix canvis quirúrgics a diferents articles de la Llei d'Educació de les Illes Balears (LEIB), referents a regulació del primer cicle d'educació Infantil. Hi desapareixen les mencions a la Xarxa Complementària, que se substitueix per la figura dels concerts educatius.
La responsable d'Educació 0-6 de l'STEI, Maria Camps, assegura que, amb aquesta decisió, "Educació referma l'aposta pel seu model educatiu, que és el concertat". "Faran créixer les places d'escoletes a partir d'aquests centres, per així fer front ràpidament a la manca de places d'aquesta etapa que pateixen les Balears. Es varen comprometre a la universalitat del model 0-3 sense tenir places suficients", lamenta.
Camps considera que la decisió de concertar les escoletes privades "els facilitarà la vida". "Fins ara, quan formen part de la Xarxa Complementària, han de signar un conveni anual per rebre els doblers de subvenció per a cada unitat que tenen. En canvi, el concert es renova amb més anys i el centre sap que cada tres mesos rebrà el pagament dels mòduls econòmics que, a part, són més generosos. Això farà que situacions que a vegades s'han produït a la Xarxa, com que treballadors cobrin amb setmanes de retard per manca de liquiditat de les empreses, deixin de produir-se", afegeix.
En diferents mesos de participació, assenyala Camps, Educació els ha comunicat l'interès d'introduir el pagament delegat de les nòmines dels mestres de les escoletes concertades. És a dir, que les assumeixi la Conselleria. "Seria un greuge gran, perquè treballadors de centres privats cobrarien de la Conselleria i els dels centres públics dependrien de diferents administracions (ajuntaments, consells insulars, Conselleria...), amb condicions econòmiques molt dispars", assegura.
Complement per a les places de difícil cobertura
El Decret de simplificació també introdueix una millora dels mòduls econòmics de l'escola concertada, que són la principal font d'ingressos. Amb aquests fan front a les despeses de personal d'administració i serveis, les ordinàries de manteniment, conservació i funcionament, i les quanties que corresponen a la reposició de les inversions reals. El Govern ha modificat la Llei de pressupostos per incorporar noves despeses dels centres concertats que assumirà la Conselleria. A partir del curs 2023-2024, s'assumeix el Programa d'Acompanyament Escolar (PAE) i el curs 2024-2025 el Programa per a l'Orientació, l'Avanç i l'Enriquiment Educatius PROA+. També s'abonaran, entre altres temes, les despeses de les Unitats Educatives Específiques en Centre Ordinari (UEECO), que atenen alumnes amb necessitats especials.
Pel que fa a aspectes retributius, el Decret modifica la LEIB i hi introdueix el complement salarial de difícil cobertura. Aquesta era una demanda sindical i també dels docents destinats a illes diferents de les de residència, que han d'assumir lloguers molt elevats, un fet que ha generat molt malestar entre els professors. També es preveu la creació de places de molt difícil cobertura per a docents a Menorca, Eivissa i Formentera. Aquest fet permetrà que els professionals que les ocupin també rebin una compensació econòmica. Actualment, hi ha especialitats d'FP i de Secundària que no es poden cobrir. Per altra banda, a Educació li resulta complicat aconseguir que els docents enviats com a primera destinació a aquestes illes hi vulguin quedar.
El Decret també recull l'ampliació del transport escolar fins a Batxillerat, amb la qual cosa es pretén donar resposta a aquells alumnes que van a instituts situats a pobles amb els quals no tenen connexió de transport públic, en l'horari que és apte per arribar al centre d'hora i poder-ne tornar després.