L'educació sexual arriba a Infantil: "Si dius una llavor, creuen que és una planta; s'ha de ser natural"

Antònia Tomàs és sexòloga i una de les autores de la guia conjunta de Salut i Educació pionera a tot l'Estat per treballar contingut afectivosexual en l'etapa 0-6 anys

Imatge d'alumnes d'educació fent un taller a l'hospital Son Espases en una imatge d'arxiu.
23/02/2022
4 min

PalmaL'educació sexoafectiva arriba per primera vegada a les aules d'Infantil gràcies a la guia didàctica Amb tots els sentits, elaborada per les conselleries de Salut i Educació de les Balears i pionera a tot l'Estat. El document va estar redactat a final del 2021, però no ha estat fins a aquesta setmana que l'han presentat. Antònia Tomàs, una de les dues infermeres i sexòlogues que conformen –amb nou mestres d'infantil– el total d'11 autores de la guia, assegura que aquesta "és la primera guia de l'estat espanyol que ofereix activitats estructurades concretes". Una de les claus d'adaptar aquest contingut a l'etapa 0-6 anys és tractar-lo amb "naturalitat":

"Si els parls d'una llavor [per parlar de reproducció], poden pensar que és una planta. Són molt literals, en aquesta edat, i poden imaginar-se una llavor del camp, quan no és així. Les coses s'han de dir com són", adverteix Tomàs. En aquest sentit, recorda que els infants estan envoltats d'exemples, com ara "una mamà a la qual li creix la panxa perquè està embarassada". En aquest cas, la infermera aposta per simplement explicar que "la mamà i el papà s'estimen i han volgut tenir un bebè" o, fins i tot, dir-los que "el penis del papà entra dins la mamà i d'això es va creant vida".

Guia didàctica 'Amb tots els sentits' de la Conselleria de Salut i la Conselleria d'Educació.

A partir d'ara, tots els centres tenen a la seva disposició la guia –i qualsevol persona que vulgui consultar-la–, tot i que no tenen una obligació expressa d'aplicar-la. Ara bé, les escoles han de seguir el Pla de coeducació de les Illes Balears 2019-2022, dins el qual està inclòs aquest document, per tal d'oferir una educació afectiva sexual integral. "Hem fet passes molt grosses", declara la sexòloga, qui recorda que després del Pla va arribar la "instrucció de la Conselleria d'aplicar el programa d'educació sexual". "Si s'ha de fer, hem de tenir els instruments i les eines", apunta Tomàs, qui assegura que ara una part fonamental serà difondre la guia i formar el professorat perquè la incorporin a les classes.

Si bé el contingut de la guia "es pot trobar a qualsevol llibre", Tomàs argumenta que la feina de les 11 autores ha estat explicar-lo a partir del model del sexòleg espanyol Efigenio Amezúa. Aquest parteix de quatre potes, que s'han d'explicar conjuntament com a part d'un tot: la sexualitat, les sensacions, la conducta sexual i l'art d'estimar són els quatre eixos en què es vertebra el document.

En primer lloc, l'apartat de la sexualitat serveix perquè "l'infant conegui el seu cos, en gaudeixi per jugar, i en sàpiga les parts amb el nom que toca, perquè no tingui por ni vergonya d'anomenar-les", raona l'experta. Això és important perquè "moltes vegades no se'ls diu pel nom que toca [les parts], sinó que es minimitzen o se'ls diu que les tapin". Però el que és realment convenient per a ells és que tinguin consciència de "la intimitat i el respecte" i que "no sentin que hi ha cap part del seu cos que és indigna", afegeix Tomàs. Pel que fa a les funcions de cada part del cos, no se'ls diu que una en concret "és per donar-te plaer", sobretot perquè "el plaer te'l dona tot el cos" i s'intenta defugir "la sexualitat coitocèntrica i basada en els genitals".

Trans a quatre anys

Dins aquest mateix eix també s'inclou la reproducció, de la qual "es parla segons el nivell de maduració i edat", i de la identitat sexual, que "no orientació sexual", puntualitza la sexòloga. "Molts infants comencen a sentir que són trans de molt petits, per exemple, a quatre anys. Per això es treballa el dret de vestir-se com volen", manté. Sigui com sigui, la sanitària aconsella –sobretot als pares i mares– que si no s'està preparat per respondre una pregunta de l'infant sobre aquests temes, és millor ser sincers. "Sigueu honestos. Podeu dir: 'Mira, ara no sé com t'ho he d'explicar, però ho cercaré i t'ho diré'. És millor que et vegin amb la intenció i evitar amagar-ho", recomana.

El segon bloc és el de les sensacions, que consisteix a "transmetre una eròtica positiva des de petits i que entenguin el plaer", diu Tomàs. Amb aquest objectiu, les unitats didàctiques de la guia proposen activitats "amb teles i textures, perquè es deixin endur i que no sentin culpa per sentir plaer". Però, com es descriu el que és el plaer a un infant tan petit? "Ells ho saben, només se'ls ha de permetre gaudir i que s'enfrontin ells mateixos al plaer", respon la sexòloga.

Les besades no es venen

Ara bé, "un infant pot sentir plaer sexual, però no ho viu o ho pensa com els adults", aclareix la professional. En relació amb això, subratlla que cal tractar "el desplaer", és a dir, dir-los que "allò que no els fa sentir bé els ha d'alertar i que han de poder saber dir que no". Aquesta qüestió és especialment important en la "prevenció d'abusos sexuals", encara que davant d'ells no es faci concretament referència a això.

El tercer eix va més enllà i tracta la conducta sexual, la intimitat i el respecte, amb l'objectiu principal de desenvolupar l'assertivitat i aprendre a dir que no. "Una cosa és l'educació i l'altra demostrar afecte", diferencia l'autora de la guia. "Dir 'bon dia' o 'bona nit' és ser educat, però no pots obligar un infant a fer una besada a algú. Això és ensenyar que podem obligar a donar afecte, igual que rebre'l. Tampoc es pot coaccionar l'afecte dient 'fes una besada i et donaré un caramel'. Les besades no es venen, es donen perquè et dona la gana", manté.

Finalment, el quart i darrer eix aprofundeix en "l'art d'estimar", que és una cosa que els infants "aprenen des del moment que neixen", apunta la infermera. "Tot l'afecte que reps et fa aprendre a ser estimat bé o malament. I, en aquest sentit, l'escola pot ajudar a fer veure que a casa no estan estimant bé un nin o una nina", argumenta. Tot això, afegeix Tomàs, duu integrada la perspectiva de gènere, que s'inculca a través del respecte. "S'ha de treballar des del punt de vista de les relacions igualitàries. Dins l'educació infantil, ens sorprendria veure com juguen els infants entre ells i després com els deterioram", adverteix la sexòloga.

stats