Comerç internacional

Embús marítim: més de 130 vaixells bloquejats al canal de Panamà per la falta d'aigua

Els vaixells hauran d'esperar entre 9 i 11 dies per travessar el Canal, cosa que afecta el comerç internacional

Congestió de bucs al Canal de Panamà
23/08/2023
2 min

BarcelonaUns 134 vaixells esperen per travessar el canal de Panamà per una congestió derivada de la falta d'aigua per la forta sequera d'aquest any. La sequera històrica que està vivint el país centreamericà ha deixat sota mínims els embassaments que alimenten el canal, cosa que provoca que els vaixells hagin d'esperar entre 9 i 11 dies per poder travessar. Aquest fet està causant un embús al Canal que ja està tenint un fort impacte en el comerç internacional.

Fins a la tarda d'aquest dimarts hi havia una cua de 54 vaixells amb reserva per travessar i 74 sense, segons va informar el canal de Panamà en una nota de premsa, en què va assegurar que "en circumstàncies normals, fins a 90 vaixells esperen per transitar" per la via. "Per a aquest mes, el temps mitjà d'espera per a trànsits no reservats se situa entre nou i onze dies. Estem contínuament monitorant aquestes xifres i prenent mesures per millorar el flux", va indicar l'Administració del Canal de Panamà (ACP).

Alhora, l'ACP destaca "l'alta demanda" dels seus serveis "tot i els reptes i les mesures" preses a causa de la sequera, cosa que "demostra la confiança de la comunitat naviliera mundial" i subratlla la "competitivitat i el paper vital" que exerceix "en el comerç mundial", asseguren. Aquest embús passa després que es limités a 32 el nombre de vaixells que pot transitar cada dia pel Canal, una mesura imposada des del 30 de juliol passat i fins a "nou avís" com a conseqüència "de no tenir aigua", segons va explicar el titular d'ACP, Ricaurte Vásquez.

Impacte en el comerç global

El canal de Panamà és una via clau per al comerç internacional. Les principals rutes que atén són les de la costa est dels Estats Units-Àsia; costa est dels EUA-costa oest de Sud-amèrica, i Europa-costa oest de Sud-amèrica, que ara s'estan veient compromeses d'una manera o altra per l'embotellament. Sense anar més lluny, la ruta connecta els oceans Atlàntic i Pacífic en unes nou hores si no hi ha trànsit i hi passen 180 rutes marítimes que arriben a 1.920 ports de 170 països, segons dades del mateix canal.

A més, hi passa tota mena de càrrega, des de portacontenidors, el segment estrella del negoci, fins a vaixells refrigerats amb fruites, passant per vaixells de mercaderia a granel, gas i portavehicles. Els que ara estan aglomerats tant a l'entrada del Pacífic com a la de l'Atlàntic són majoritàriament vaixells que transporten carbó o mineral de ferro, i alguns de gas que no van poder reservar el trànsit. Són naus que no segueixen rutes fixes i que han de transportar càrrega amb poca antelació.

Segons dades de l'agència Bloomberg, al voltant de 500 milions de tones travessen anualment el canal de Panamà i aquests retards podrien obligar els carregadors a buscar rutes alternatives. De fet, l'agència apuntava que si el flux de contenidors continua alentint-se, "els negocis podrien patir problemes de proveïment abans de Nadal".

El canal de Suez, tancat durant unes hores per un xoc entre vaixells

Alhora que es vivien embussos al canal de Panamà, el canal de Suez ha hagut de suspendre el trànsit durant unes hores aquest dimecres a causa d'un xoc, a la matinada, entre un vaixell cisterna i un petrolier, però l'incident s'ha pogut resoldre durant la tarda. Es tracta del setè accident que es viu al canal de Suez aquest any. El canal de Suez, font d'ingressos important per a Egipte i pel qual passen el 10% de les mercaderies mundials, ha estat l'escenari aquest any de repetits incidents, si bé no tots van arribar a interrompre el trànsit al canal.

stats