Sant Llorenç del Cardassar

Els enginyers ho alerten: "A Sant Llorenç podria tornar a passar el mateix que el 2018"

Consideren “inadmissible” l’endarreriment de la millora de la canalització del torrent de les Planes i que "la seguretat dels ciutadans només dependria de la seva responsabilitat"

La degana del Ciccp, Sara Lobato, y el vicedegà, Ángel Matías, en roda de premsa
24/02/2025
4 min
Regala aquest article

PalmaEl Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports (CICCP) considera “inadmissible” l’endarreriment de la millora de la canalització del torrent de les Planes a l'altura de Sant Llorenç del Cardassar. Segons els enginyers, la situació actual del terreny no protegiria els ciutadans en cas d’una nova torrentada i “és possible que es repeteixi la situació del 2018”, adverteixen.

Durant la presentació aquest dilluns del balanç 2024-2025 sobre previsió, finalització i millora d'infraestructures de Mallorca que fa el Col·legi, la degana del CICCIP, Sara Lobato, ha lamentat el retard de set anys en "un projecte tan important que té l'objectiu de salvar vides" i ha destacat la importància de l’enginyeria com a servei públic: “Les infraestructures estan per ajudar les persones i no per causar riscs”. Per això, els tècnics asseguren que es podria repetir la mateixa situació en cas que les condicions meteorològiques fossin semblants i que "la seguretat dels ciutadans només dependria de la seva responsabilitat".

Lobato ha aclarit que les investigacions sobre els riscs d’inundacions es troben a la primera fase del tercer cicle del projecte, i que les obres al torrent de les Planes formen part del primer cicle. Per això, assegura que “aquesta tramitació hauria de ser més ràpida” i no estar inclosa dins el canal ordinari, sinó donar-li “una prioritat absoluta”. Segons la degana, el projecte no ha patit cap paràlisi des del seu inici, però aquests anys de demora han causat que "no s'avanci alhora que el canvi climàtic" i les infraestructures no estiguin preparades per "protegir la població dels nous escenaris possibles".

Dèficit d'enginyers

D'altra banda, fonts del Col·legi han advertit del "dèficit grandíssim" de professionals de l'enginyeria que hi ha en les administracions i han reclamat que és necessari que s'incorporin noves places per a enginyers. Segons la degana, hi ha una important davallada de graduats en aquesta matèria, a més d'una complexitat de l'illa per acollir tècnics de la Península "pels grans inconvenients en habitatge". Aquest fet, ha apuntat Lobato, suma retards en l'execució dels projectes, com ara al sector de Recursos Hídrics, on només hi ha un professional.

La degana també ha destacat la importància que hi hagi independència política als projectes i que la mirada tècnica "no es vegi influenciada per un impuls polític". Àngel Matías, el vicedegà, ha afegit que "hi ha una frontera entre marcar les directrius polítiques i cercar les solucions tècniques" i que és important que es faci feina respectant ambdós àmbits per evitar que els projectes es vegin alterats pels canvis de legislatura: "Si hi ha un consens que és purament tècnic, els projectes avançaran amb més facilitat independentment dels canvis polítics", ha declarat Lobato.

Avaluació dels projectes del 2024 i 2025

El balanç del CICCP Balears assenyala que durant 2024 s'han visat 207 projectes, 24 informes, 52 direccions d'obres i 19 coordinacions de seguretat i salut. A més, han interposat sis recursos a l'Administració per vulneració de competències.

En relació amb els projectes de les carreteres de Mallorca, Lobato ha fet referència a la redacció del nou Pla Director Sectorial de Carreteres (PDSC) que té un "petit retard" d'un any a causa del canvi de gestors polítics. Lobato ha explicat que estan esperant l'aprovació inicial de la planificació, prevista per a aquest 2025, i que després en faran una presentació en el Col·legi.

Entre les actuacions d'aquest 2025, ha destacat el primer tram del segon cinturó de Palma que, al seu criteri, serà un "avanç important" en la seguretat de la zona. Així mateix, el balanç fa referència a les obres per a la millora integral de la intersecció de la carretera de Sóller amb el camí dels Reis, el projecte del qual està finalitzat i podrien iniciar les obres aquest 2025, entre altres inversions.

En relació amb Ports de les Balears (PortsIB), la degana ha destacat l'electrificació començada en el port de Ciutadella i ha explicat que s'hi han duit a terme actuacions molt concretes i que no hi ha previsió d'executar infraestructures de gran importància. Així, el 2024 s'han acabat obres de manteniment en el port de Banyalbufar, de l'enllumenat en el de Cala Bona, d'il·luminació a l'estació marítima de Sant Antoni de Portmany i la reforma integral del port de Fornells, entre altres actuacions.

Sobre la remodelació del passeig Marítim de Palma, les obres del qual finalitzaran enguany, ha ressaltat que seran "les primeres obres a Espanya que tindran una interacció entre el port i la ciutat d'aquestes característiques".

Saturació a les carreteres

El balanç analitza també les infraestructures de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) i assenyala com "el més urgent" la finalització de les obres de prolongació del servei del metro fins al Parc Bit i la redacció dels projectes del tren de Migjorn de Palma a Llucmajor.

Fonts del CICCP han defensat que existeixen diverses solucions al col·lapse que sofreixen les carreteres de Mallorca, que es preveu que surtin del Pla Director Sectorial de Carreteres, esgotat des de 2019, i que implicaran un canvi en l'aforament o les infraestructures. Sobre aquest tema, el vicedegà ha exposat que són molts els condicionants a una possible solució, com el pressupost, la protecció ambiental, el territori i el sector turístic.

stats