Federació d'Associacions de Veïns de Palma, Palma XXI, ARCA, GOB, Terraferida, Ecologistes en Acció, Amics de la Terra Mallorca, Ciutat Per a Qui l'Habita, Lobby de Dones, Tramuntana XXI, Salvem Es Molinar, Juventud por el Clima - Fridays For Future Mallorca, Mallorca Preservation Fund, Associació Amics dels Llaços Grisos, AAVV La Calatrava, AAVV Banc de s'Oli, AAVV Canamunt - Ciutat Antiga, AAVV La Llotja - Puig de Sant Pere, AAVV El Terreno, AAVV Coll d'en Rabassa, Plataforma de Veïns de Son Espanyolet, Salvem Portocolom, Centre Mallorquí de Negocis (CNM).
Un sol megacreuer i 4.000 passatgers al dia: el límit que reclamen 24 entitats de Palma
També proposen augmentar l'Impost del Turisme Sostenible que paguen els creueristes fins als cinc euros per compensar l'impacte que generen
Palma24 associacions veïnals i entitats ciutadanes han instat aquest dilluns el Govern i l'Ajuntament de Palma que només permetin l'arribada d'un megacreuer al dia al port i que es regulin les visites de creueristes fins a un màxim de 4.000 persones diàries al centre històric de Ciutat. A més, han demanat que s'augmenti l'Impost de Turisme Sostenible que paguen els creueristes fins als cinc euros per compensar les despeses públiques i privades que generen a Palma. D'altra banda, exigeixen a l'Autoritat Portuària que controli diàriament i doni a conèixer públicament els impactes ambientals dels creuers sobre el consum d'aigua, l'energia i la contaminació que produeixen tant en l'aire com a la mar. Els portaveus no han descartat fer accions de protesta si les autoritats no atenen les seves peticions.
A més, les entitats que han signat el 'Manifest contra els megacreuers' a la seu de l'associació Palma XXI també han reclamat que hi hagi transparència fiscal i laboral de totes les empreses de creuers que visiten la ciutat, i que les institucions facin les gestions necessàries per crear una àrea de control d'emissions a la Mediterrària, com ja es va fer a la mar del Nord el 2015. "Si els creueristes arribassin a saber quins efectes té viatjar en un creuer en la seva salut, potser no hi aniria tanta gent", ha dit Mariano Reaño, el president d'Amics de la Terra a Mallorca i una de les entitats signants, i ha afegit que la Societat Neurològica Alemanya recomana als turistes que no viatgin en creuers per aquest motiu.
Recentment, un estudi de Transport & Environment, una entitat de la qual forma part Ecologistes en Acció, ha assenyalat que Palma és la segona ciutat portuària més contaminada d’Europa, després de Barcelona, a causa de les emissions dels creuers.
La Federació d'Associacions de Veïnats de Palma també ha donat suport al manifest, i el seu president, Joan Fortesa, ha afirmat que cal crear consciència social respecte d'aquesta situació: "És important prendre mesures efectives, però no tan sols amb els creuers, també amb el turisme a Palma". Altrament, Fortesa ha indicat que la massificació generada per l'arribada de creueristes "és negativa per als mateixos visitants", i ha advertit que Palma podria perdre interès turístic per l'excés de persones. Per això, ha dit que "hem de protegir el turisme, però sense que ens mengi". En aquest sentit, cal tenir present que els dies que coincideixen tres o quatre grans creuers poden arribar a desembarcar a Palma 15.000 o 20.000 persones.
D'altra banda, la portaveu del GOB, Margalida Ramis, ha considerat que no és una qüestió de pressió turística a Palma: "El turisme en si mateix necessita límits". Per això, aposta perquè es facin polítiques racionals amb l'objectiu de fer una ciutat "per ser viscuda i no consumida". A més, els signants del manifest també consideren injust el fet que la majoria de creuers que arriben a Palma "operin amb banderes de paradisos fiscals com Malta, les Bahames i Panamà, i no paguin impostos a Espanya", segons han explicat.
Sobre la problemàtica de l’arribada de nombrosos creuers en un mateix dia, el candidat del PSIB a la batlia de Cort, José Hila, va dir que és un fet puntual i no caldria desviar-los a altres ports.