Entitats en defensa del valencià denuncien "greuges comparatius" en l'aplicació de la llei de plurilingüisme
Acusen el Consell de flexibilitzar la norma per permetre més hores lectives en castellà però no en català
ValènciaDiverses entitats socials i culturals del País Valencià han demanat al Consell que modifiqui l'aplicació de la llei de plurilingüisme i han donat suport al manifest fet públic per 60 centres d’ensenyament que denuncien que la implantació de la norma està suposant un "greuge comparatiu" per als col·legis i instituts on l'educació s'ha realitzat fins ara majoritàriament en valencià.
La nova llei, aprovada el febrer del 2018, i ja vigent a primària, estableix un mínim d'un 25% d'hores lectives en català i castellà i entre un 15% i un 25% en anglès. A partir d'aquest límit, és el centre educatiu el que ha de fixar els percentatges de cada llengua vehicular, que en el cas del valencià i el castellà no poden superar el 60%. Tot i que la norma podria permetre incrementar la docència en català en aquells col·legis i instituts on actualment té poca presència, ho fa a costa d'eliminar les històriques línies d'ensenyament en valencià, equivalents a la immersió lingüística. A més, tot i aprovar el seu ús com a llengua vehicular, no elimina l'exempció de l'estudi de l'assignatura de català vigent des del 1983 per a vuit comarques on el català no s'ha parlat mai o va desaparèixer abans del segle XX. D'aquestes vuit, gairebé l'única on existeix una forta resistència a l'increment de la docència en valencià és el Baix Segura.
A les crítiques que va rebre la llei durant la seva tramitació parlamentària, ara se sumen les queixes per l'actuació de la conselleria d'Educació Cultura i Esport, que està aprovant programes transitoris per a una aplicació progressiva de la llei que inclouen que la docència en castellà superi temporalment el 60% de les hores lectives, circumstància reconeguda per Educació a l'ARA, però que no està oferint aquesta opció en el cas del valencià.
Aquesta situació ha provocat la denúncia dels 60 centres educatius, queixa que ha rebut el suport de diverses associacions. L'última, Acció Cultural del País Valencià, que s'ha sumat a les crítiques dels sindicats Comissions Obreres i Intersindical Valenciana, de la federació de pares i mares Escola Valenciana, de la Plataforma per la Llengua i del col·lectiu Decidim. Entre les peticions dels centres es troben que l'aplicació de la llei compleixi amb almenys el 50% d’ús vehicular en valencià en tots els centres educatius sostinguts amb fons públics, tal com la norma afirma que "promourà" en seu article 11, a més de mesures compensatòries per afavorir aquells centres educatius que ho requereixin a efectes de garantir un coneixement real en les dues llengües oficials per part de tot l’alumnat.