Diverses entitats de Mallorca es manifesten en contra del nou pla de Ports proposat pel Govern

Han denunciat la saturació de vehicles nàutics i la gentrificació de la mar, entre d'altres reivindicacions

Diverses entitats de Mallorca reclamen un canvi en la proposta del Pla de Ports del Govern.
ARA Balears
02/10/2021
2 min

PalmaDiverses entitats d'arreu de Mallorca han protestat aquest dissabte a Cala Gamba contra la proposta del nou pla de Ports que planteja el Govern. Han exposat que aquesta proposta suposaria un increment notable de la massificació d'embarcacions a la mar, "una gentrificació marina", han assegurat. El pla afavoriria l'arribada de grans iots de fora i enviaria els propietaris d'embarcacions petites a les marines seques. Tot això "disfressat de sostenibilitat", han denunciat.

Segons han definit les entitats, el Govern ha presentat una proposta orientada a la promoció turística. Suposaria la reordenança dels ports per a embarcacions de gran eslora, amb quasi 3.000 amarraments nous fins al 2033 pensats per a vaixells de més de 18 metres que ocuparien 230.000 metres quadrats d'aigua. A més, muntaria 10 polígons de fondeig nous a la zona portuària adjacent per a 302 embarcacions. La denúncia de green washing esdevé quan diuen que l'adaptació dels ports a la pujada del nivell de la mar i a més freqüència de temporals forts, que es deriva del canvi climàtic, "s'aprofita per aixecar i allargar dics i ampliar els ports".

Amb aquestes accions, defensa el GOB, s'estan fent desaparèixer les embarcacions de petita eslor, sobretot les tradicionals fetes pels mestres d'aixa. "Són arraconades dels ports desplaçant-les a marines seques", expliquen des de l'entitat ecologista. A més, volen promocionar la creació i ús de rampes.

Club Nàutic de Cala Gamba.

Així doncs, han fet una sèrie de demandes enfront de la proposta del Govern. En primer lloc, es demana la realització d'estudis de capacitat de càrrega ecològica al litoral illenc i que es faci un cens de les embarcacions que freqüenten el litoral i quantes són a terra. Seguidament, que es planifiquin els ports competència del Govern amb criteris de decreixement i desmercantilització dels amaraments per potenciar-ne l'ús local i que la planificació atengui criteris socials i ecològics i no de capacitat.

A més, reclamen que es compleixi l'obligació de preservar els hàbitats i ecosistemes marins mentre es retirin alhora els centenars de punts de fondeig il·legals que s'estenen per la costa. Per altra banda, també reclamen l'impuls de la tramitació dels plans de gestió d'espais protegits per la Xarxa Natura 2000, que acumulen anys de retard en la seva aprovació. Així mateix, volen que se solucioni el problema de la gestió d'aigües grises i negres en les noves instal·lacions portuàries. Per acabar, reclamen la paralització cautelar del pla de Ports.

Les entitats que hi han participat han estat Salvem Portocolom, GOB, Activistes de Sóller, Mallorca Blue, Terraferida, Cercle Mallorquí de Negocis, Iniciatives del Mediterrani, la Federació d'Associacions de Veïns de Palma i l'Associació Veïnal Coll d'en Rabassa.

stats