Estats Units

Els equips de rescat donen per morts els sis desapareguts en l'ensorrament d'un pont a Baltimore

El vaixell va enviar un avís de ‘'mayday' quan es va quedar sense energia abans del xoc

El vaixell de càrrega Dali que estavellat contra el pont Francis Scott Key i ha provocat que s'enfonsés a Baltimore, Maryland, Estats Units, el 26 de març de 2024.
Antònia Crespí Ferrer
27/03/2024
4 min

PalmaDimarts, passades les set del vespre, els equips de rescat van donar per morts els sis treballadors que havien desaparegut a causa de l'ensorrament del pont Francis Scott Key a la matinada. Les tasques per recuperar-los s'han suspès. "Aquesta nit, la Guàrdia Costanera dels Estats Units, la Policia Estatal de Maryland i el Departament de Bombers de la ciutat de Baltimore han anunciat que hem passat d'una operació de recerca i rescat a una operació de recuperació", lamentava l'alcalde de la ciutat al seu perfil de X, Brandon M. Scott. Les baixes temperatures de l'aigua i el temps que ha passat des de la desaparició són els motius en què es basen per donar-los per morts.

Les víctimes són del Salvador, Guatemala, Hondures i Mèxic i vivien a Dundalk i Highlandtown, segons testimonis recollits per mitjans locals. Tots tenien entre 30 i 40 anys i treballaven en obres de construcció al pont. Només han pogut sobreviure a la catàstrofe dos treballadors que també eren al pont quan el vaixell va impactar contra un dels pilars de l'estructura. Dimarts al matí els van poder treure de l'aigua: un ja ha rebut l'alta mèdica i l'altre continua ingressat en estat greu.

L'impacte i el posterior ensorrament del pont es va percebre a les barriades pròximes, com la de Dundlak. L’Irma Ibar, el seu marit i la seva filla estaven dormint a casa seva just en aquest barri a tocar del port quan el soroll els va sorprendre. “Un tro ens va despertar, vam sentir com la casa es movia i els vidres tremolaven. No sabíem què passava fins que avui al matí hem vist les notícies”, explicava l’Irma, que a primera hora ja era al costat de la carretera per fer vídeos del manyoc de bigues i ferros en què s’ha convertit el pont dins el riu Patapsco.

Les restes que queden dretes de la infraestructura, sota la llum blanquinosa del matí, feien justícia a les imatges de l'accident. Dimarts, poc després de la una de la nit, un vaixell de càrrega de contenidors amb bandera de Singapur va xocar contra un dels pilars del pont que uneix les dues ribes del riu Patapsco. El vídeo que recull l'impacte i el moment de l'ensorrament permet veure com alguns vehicles hi circulaven. "Sort que ha passat a la matinada i no en hora punta", explica el Carl, un conductor que sol fer el trajecte per aquest camí i que es fa creus de com ha quedat tot.

Uns quilòmetres i uns quants controls més enllà d'on hi havia l'Irma i la resta de veïns i curiosos fent fotos, just als peus del pont, el governador de Maryland Wes Moore es dirigia als familiars dels afectats i a la ciutat en general: "Sentim la vostra pèrdua i pensem en vosaltres. Preguem per vosaltres. Maryland, ens en sortirem". Les paraules de Moore ressonaven a l'aire, mentre darrere seu es veia com el pont s'enfilava cap amunt per acabar abruptament al riu. Moore també ha promès que el es reconstruirà "d'una manera que recordi la gent afectada per la tragèdia i que honri la comunitat a la qual serveix". Aquest dimarts, Maryland va declarar l'estat d'emergència per l'ensorrament.

Des del principi, tant les autoritats com l'FBI han descartat un possible mòbil terrorista. La hipòtesi oficial és que el vaixell implicat, el Dali, de gairebé 290 metres d'eslora, va perdre el control després de quedar-se sense energia i no va poder evitar l'impacte. El governador Moore ha explicat que l'embarcació avançava a una "gran velocitat" i ha destacat que va enviar una alerta de mayday just quan va perdre el control. Segons Moore, gràcies a aquest senyal es va ordenar que s'aturés el trànsit i es van evitar més accidents. El vaixell es va incendiar després de la col·lisió, però tots els membres de la tripulació, que es dirigien a Sri Lanka, van poder saltar a l'aigua, segons va dir l'empresa que havia contractat l'embarcació al New York Times.

El mateix vaixell es va veure implicat en una col·lisió contra un dels molls del pont d'Anvers l'any 2016. L'autoritat portuària va dir que el xoc el van causar el capità i el pilot, que van realitzar una maniobra incorrecta. La caiguda del pont ja ha implicat greus afectacions al trànsit de la ciutat i obligarà a mantenir les desviacions durant tot el temps que duri la reconstrucció, segons l'Autoritat de Transport de Maryland. Aquest pont, que fa gairebé tres quilòmetres de llarg, era una de les principals vies que utilitzaven els més de 600.000 habitants d'aquesta ciutat (2,7 milions a la seva àrea metropolitana), una de les més importants de Maryland.

L’ensorrament també ha obligat a paralitzar l’activitat del port, un dels més importants dels EUA. Les autoritats nord-americanes calculen que uns 850.000 vehicles passen per aquest port cada any. És per això que Joe Biden, en una compareixença des de la Casa Blanca, ha anunciat que el govern federal es farà càrrec de pagar la reconstrucció del pont: "La meva intenció és que el govern federal pagui el cost total de la reconstrucció del pont i espero que el Congrés doni suport al meu esforç. Requerirà una mica de temps, però la gent de Baltimore pot comptar amb nosaltres per seguir al seu costat a cada pas fins que es reobri el port i es reconstrueixi".

stats