"Som a Espanya i aquí es parla espanyol": nou cas de discriminació lingüística a les Balears
La treballadora va reconèixer a les víctimes de la discriminació que parlava en mallorquí i l'entenia perfectament, però que no li agradava que l'hi imposassin

PalmaPlataforma per la Llengua ha denunciat que l'empresa Airport Parking Mallorca va discriminar una parella a l'aeroport de Palma per parlar en català: "Som a Espanya i aquí es parla espanyol". L'entitat ha rebut la queixa de la parella, en què relata com s'han vulnerat els seus drets lingüístics i, a través d'un comunicat, han anunciat que l'estan assessorant en tot el procés de resposta a la discriminació.
Els fets varen passar divendres, 15 de novembre, quan la parella va contactar amb l'empresa per telèfon per demanar el servei de recollida de passatgers, necessari per accedir al vehicle aparcat a les instal·lacions de l'empresa. Segons explica la parella, ells varen iniciar la conversa en català, i la treballadora, que els parlava en alemany, no els va atendre fins que ells no varen canviar al castellà quan varen veure que, si no, no serien atesos.
La parella ha denunciat que la situació va empitjorar quan la parella va arribar a les oficines per gestionar el pagament i recollir les claus del vehicle: aleshores, la treballadora de recepció va decidir ignorar-los quan ells li deien, i li repetien, en català el número de client i la matrícula del cotxe. Mentrestant, segons han explicat, la treballadora va continuar atenent altres clients en alemany. Quan finalment es va adreçar a la persona de la parella que feia les gestions, li va fer repetir les dades en castellà i, quan va aconseguir que canviassin de llengua, la treballadora li va etzibar "ara sí que parles en espanyol? Som a Espanya i la llengua oficial és l'espanyol". En un intent per comprendre la situació, la clienta va demanar directament a la treballadora si havia crescut a Mallorca, i ella li va admetre haver estat escolaritzada a l'illa i parlar i entendre perfectament el català: "Xerr mallorquí i l'entenc perfectament, però no m'agrada que me l'imposin. Som a Espanya i aquí es parla espanyol".
Amb tot, Plataforma per la Llengua demana a l'empresa i a les autoritats que investiguin els fets, que en sancionin els responsables i que es comprometin a impedir que discriminacions com aquesta es repeteixin. Alhora, l'organització també reclama que s'impulsi una Llei de consum que protegeixi els drets lingüístics dels catalanoparlants.
Una vulneració que ataca tots els drets lingüístics dels clients
Plataforma per la Llengua considera que els fets relatats suposen una vulneració de diversos drets lingüístics reconeguts per la legislació vigent a les Illes Balears i a l'estat espanyol. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears estableix que el català i el castellà són llengües oficials, i que tots els ciutadans tenen el dret d'utilitzar-les lliurement. A més, han remarcat que l'article 2 de la Llei de normalització lingüística, del 1986, explicita que la llengua catalana és la llengua pròpia de les Illes Balears i tots els ciutadans tenen el dret de conèixer-la i d'usar-la, dret que implica poder-se adreçar en català, oralment o per escrit, a l'Administració, als organismes públics i a les empreses públiques i privades.
D'altra banda, també han recordat que segons l'article 81.I.16 de la Llei 7/2014, de protecció dels consumidors de les Illes Balears, "incórrer en conductes discriminatòries en la prestació de serveis" constitueix una infracció en matèria de consum. Aquesta normativa hauria de garantir que els consumidors puguin ser atesos en qualsevol de les dues llengües oficials, sense que això comporti una discriminació o un tracte desigual.
Amb tot, Plataforma per la llengua exigeix una Llei de consum de les Illes Balears que protegeixi els drets lingüístics dels ciutadans.