L'Estat obre una investigació sobre l'envestida del creuer 'Britannia' a un petrolier al port de Palma
La Comissió Permanent d'Investigació d'Accidents i Incidents Marítims recull informació sobre les causes de la topada el dia del temporal Betty
PalmaLa Comissió Permanent d'Investigació d'Accidents i Incidents Marítims ha obert un expedient per l'envestida del creuer Britannia al petrolier Castillo de Arteaga, que va tenir lloc diumenge quan se'n desferen les amarres a causa del fort vent del temporal Betty. Fonts de l'organisme de seguretat que depèn del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana han confirmat a l'ARA Balears que s'investiga el succés. "Estam recollint informació de diverses fonts, entre les quals hi ha la Capitania Marítima, l'Autoritat Portuària i l'empresa armadora". Per part seva, fonts d'Autoritat Portuària també han confirmat que s'ha obert aquest expedient i que en els casos d'accident "es fa d'ofici". Les mateixes fonts asseguren que "ja ens han demanat la informació".
Segons la normativa, la comissió elaborarà una relació detallada dels fets, qualificarà l'incident i "relacionarà les anomalies, deficiències i irregularitats que hi hagin pogut influir". Aquest informe no es fa per trobar-ne responsables i culpables. Es tracta d'una tasca que pretén detectar problemes de seguretat o organitzatius als ports de l'Estat. De fet, un experimentat navegant consultat per l'ARA Balears (i que demana l'anonimat per motius professionals), després de veure les imatges que han circulat del moment en què es desfan les amarres del Britannia, es demana "com pot ser que passi una cosa així". "El vent era fort, però d'una intensitat que es pot donar en moltes ocasions al Mediterrani, res extraordinari tampoc", afirma, i es mostra preocupat pel fet que el xoc fos contra un petrolier. Precisament, el Castillo de Arteaga encara no ha descarregat tot el combustible que du a l'interior, i es preveu que ho pugui fer en les properes hores, una vegada s'ha reactivat l'activitat per part de l'empresa Exolum, concessionària d'aquest servei.
De fet, les conseqüències que hauria pogut tenir un xoc d'un vaixell d'aquesta envergadura contra un petrolier són un comentari habitual aquests dies. "Bé ha anat, que no han estat més greus", va manifestar dimecres el conseller de Turisme, Jaume Bauzá, sobre els efectes de la col·lisió.
Les següents passes
Si les primeres indagacions assenyalen que l'incident va ser de certa gravetat, la normativa preveu que es comenci una investigació més específica en matèria de seguretat. Les fonts consultades de la comissió afirmen que "no es pot avançar ara si aquest expedient donarà lloc a l'obertura d'una investigació de seguretat marítima, ja que depèn de l'avaluació que se'n faci a partir de la informació recollida".
No és la primera vegada que un gran creuer pateix un incident per l'amollada de les amarres. El 2009, el creuer MSC Fantasia, que pràcticament s'estrenava, va tenir un trencament d'amarres que va acabar amb una persona de 80 anys a la mar, ja que en aquell moment travessava la passarel·la. La comissió permanent va recordar en l'informe que les mesures de seguretat per les condicions de vent i la tipologia de l'embarcació no havien estat les adequades.