Les excursions escolars, en perill: centres de Calvià denuncien que no poden fer servir bus públic ni privat

El preu del transport privat i els problemes que posa el TIB per acceptar grups grans en són les causes

Diversos autobusos de transport escolar.
3 min

PalmaL'encariment del transport discrecional impacta en el dret a la mobilitat dels alumnes de les Balears, que veuen limitades les possibilitats d'anar d'excursió. És el cas del CEIP Cas Saboners (Magaluf), que denuncia que l'empresa Autocars E. Seco li demana fins a 400 euros per anar a Palma o 500 euros si, per exemple, vol anar al Capdellà (que és al mateix municipi). "L'any passat els preus eren més o menys assequibles, però enguany ens han demanat molts més doblers", explica una docent del centre. "Abans també teníem l'opció d'anar amb el bus del TIB. Avisàvem, anàvem a la parada, pujàvem i beníssim", exposa. A final de l'any passat, assegura la mestra, el TIB els va dir que podien ser grups de màxim 17 infants. "No és ni una classe. No podem anar amb el TIB ni llogar un bus perquè és massa car. Si no se soluciona, no anirem d'excursió", lamenta.

L'ARA Balears ha contactat amb Autocars E. Seco, que des del 2017 forma part del grup català Moventis. Segons ha explicat un portaveu de l'empresa, el preu d'un bus per anar de Calvià a Palma oscil·la entre els 350 i els 650 euros, en funció de la capacitat. El màxim són 75 places, que vindrien a ser tres grups-classe de 25 alumnes. La companyia assegura que l'increment de preus té la causa en un "augment significatiu" dels costos operatius. "Fins ara, Autocars E. Seco havia assumit aquests increments i mantenia les tarifes estables per no afectar aquests serveis discrecionals escolars. No obstant això, ha arribat un punt en el qual s'han hagut de repercutir i incrementar", explica. L'empresa defensa que sempre s'ha mantingut "ferma" en el seu compromís d'oferir serveis de transport escolar. "És fonamental aclarir que les nostres excursions escolars són un servei discrecional i no estan subjectes a contractes públics. Això significa que, encara que ens esforcem a oferir tarifes tan ajustades com sigui possible, estam operant en un marc on la sostenibilitat financera de les nostres operacions ha d'estar garantida", afegeix.

Limitacions al transport públic

El TIB era una alternativa per als centres de Calvià, en l'intent de no quedar aïllats. Però enguany, ja no. Se'ls ha dit, denuncien, que els accepten si van en grups reduïts, tan reduïts que no cobreixen la ràtio d'una sola aula. Una professora del CEIP Ses Rotes Velles explica que, anys enrere, el servei "era brutal, potent i molt aprofitable". "Amb els nins podíem anar amb un servei públic, explicar-los que no viatjaven sols i ensenyar-los a anar pel món", explica. El centre demanava per anar amb un bus del TIB i sempre se'ls deia que sí, i fins i tot, si no era possible per un tema d'espai, se'ls habilitava un bus propi a la parada més pròxima al centre. "Evidentment, eren per anar a Palma, no per anar a una destinació que no cobrís la xarxa de transport". "Ens adaptàvem als horaris i, si feia falta, o començàvem més prest al matí o acabàvem més tard la jornada", afegeix la docent de Ses Rotes Velles.

Fins a l'any passat, les escoles viatjaven amb bitllets de grup (un sol bitllet per un conjunt d'alumnes), però se'ls va dir que cada infant havia d'anar amb la targeta Intermodal. "Un dia ens varen començar a posar pegues i ens varen dir que érem massa", recorda. La situació més extrema va ser un matí, quan els alumnes varen anar a la parada i en el moment de pujar el conductor els va negar el pas. Per davant seu va passar tota la coa de turistes. La causa que va donar el conductor per limitar el dret d'infants residents a anar en un bus públic fou que eren un grup. Finalment, després d'una tensa discussió entre les mestres i el xofer, el TIB va enviar un altre vehicle.

El Consorci de Transports es defensa

L'ARA Balears ha preguntat al Consorci de Transports de Mallorca si té constància del malestar d'alguns centres amb aquesta manera de funcionar. Fonts del servei asseguren que el TIB "té com a objectiu principal atendre les necessitats de transport regular d'ús general de la població; d'entre les finalitats generals del servei, per tant, no es preveu atendre les peticions específiques, com és el transport escolar". "Així i tot, tenim l'opció del bitllet de grup pensat per facilitar a les escoles les sortides d'un grup petit o d'una classe de manera puntual", assegura.

En els darrers anys, cada vegada més centres educatius han optat per fer servir la xarxa TIB en lloc de reservar amb empreses de transport discrecional, "com s'havia fet sempre" a causa dels costos dels serveis privats. El Consorci de Transports de Mallorca gestiona de manera indirecta uns recursos de vehicles i conductors limitats i "no pot assumir el trasllat de desenes o centenars d'alumnes que volen sortir d'excursió el mateix dia". "Per sol·licitar un bitllet de grup hi ha un mínim de 10 places, però no tenim estipulat un màxim. Els centres que es queixen del topall màxim de places van ser per peticions puntuals que coincidiren amb altres sol·licituds escolars fetes pel mateix dia. Per falta de recursos no es va poder donar resposta", diu el Consorci.

stats