Experts en educació recomanen al Govern que atengui més i millor els alumnes vulnerables
Els especialistes també proposen que s'augmentin les hores de matemàtiques a totes les etapes educatives
PalmaEl Grup d'Experts per a l'Anàlisi i la Millora del Sistema Educatiu de les Balears ha plantejat al Govern prestar més atenció a l'alumnat vulnerable i augmentar les hores lectives de Matemàtiques a Primària, Secundària i Batxillerat –a les Illes s'hi imparteixen menys hores. Aquestes propostes són dues de les 87 que els experts han fet arribar a l'Executiu –el grup es va formar al juliol– i la presidenta Marga Prohens ha remarcat que el Govern "assumirà l'informe" i tindrà en compte les propostes com a guia per al curs 2025-2026. Entre les qüestions que els experts consideren necessàries abordar a les Balears hi figura l'augment continuat d'alumnat de nova incorporació, una circumstància que fa "indispensable augmentar la inversió pública en educació" per reforçar els recursos destinats als col·lectius més vulnerables, ha dit la professora de Filologia Catalana de la UIB Elga Cremades.
El Govern va demanar aquest informe al grup, que inclou especialistes d'altres comunitats autònomes, de la inspecció educativa i de la UIB després de quedar per sota de la mitjana a les proves PISA de matemàtiques, lectura i ciència, i que els resultats hagin baixat els darrers 10 anys. Els experts també han recomanat plans de formació del professorat per detectar alumnes en risc d'abandonament i per capacitar-los en la prevenció. Altres propostes són la recuperació de les programacions didàctiques i fer un estudi rigorós i objectiu sobre l'ús de les noves tecnologies a les aules. "No és el mateix educar i formar en competències digitals i en pensament computacional que digitalitzar tota l'educació", ha dit Prohens.
La Conselleria d'Educació traslladarà les propostes als grups de treball que redactaran els currículums el curs vinent. El conseller Antoni Vera ha assenyalat que, per aplicar les recomanacions, s'escoltarà tota la comunitat educativa, perquè els nous currículums tenen un tràmit davant del Consell Escolar i d'informació pública.
Les Balears pateixen la major pressió d'alumnat estranger i d'incorporació tardana de tot el sistema educatiu espanyol amb un 18,3% i un repartiment desigual entre els centres. El 23% de l'alumnat no obté el graduat d'ESO i el 18% està en situació d'abandonament primerenc (persones entre 18 i 24 anys que no ha cursat ni Batxillerat ni grau mitjà i que no segueix cap educació, la mitjana europea de les quals és del 9%), han destacat els experts.
La dada que els especialistes consideren més preocupant és que el 40% d'alumnes de nivell socioeconòmic baix tenen uns resultats dolents en totes les competències, davant del 24% de la mitjana i el 12% dels de nivell socioeconòmic superior. "El repte de la millora de la qualitat del sistema educatiu de les Balears implica la millora de l'equitat", ha subratllat la directora de la Inspecció Educativa del govern de Cantàbria, Cristina Bandrés. "La qualitat no podrà millorar si no posam el focus a compensar les desigualtats. Un sistema de qualitat garanteix que l'alumnat en situació de desavantatge i vulnerabilitat tingui els recursos necessaris per poder desenvolupar al màxim les seves capacitats", ha afegit.
D'aquesta manera, els experts han assenyalat que cal revisar la normativa d'atenció a la diversitat de les Illes, que és del 2011. "Tretze anys són molts en aquest àmbit”, ha afirmat Bandrés. A més, recomanen recuperar la figura de les adaptacions curriculars significatives. "Convidam a recuperar-les fent-hi una volta, perquè de vegades són documents molt formals i han de ser flexibles, temporals i dins del disseny universal d'aprenentatge", ha dit Bandrés. També proposen millorar la coordinació entre totes les administracions que intervenen amb alumnat vulnerable, com a serveis socials o sanitaris.