Els experts reclamen al Govern que redueixi la mobilitat privada i revisi la implantació de les renovables
El 60% de les emissions d'efecte hivernacle de les Balears provenen del sector del transport
El Comitè d'Experts per a la Transició Energètica i el Canvi Climàtic ha demanat al Govern que redueixi la mobilitat privada (en l'àmbit terrestre, aeri i marítim), que fomenti l'agricultura i que revisi la planificació de la implantació de les energies renovables.
Aquestes són algunes de les reivindicacions que ha traslladat el grup de científics creat en virtut de la Llei balear de canvi climàtic, després de reunir-se aquest dijous amb la presidenta de l'Executiu, Marga Prohens, i el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, Alejandro Sáenz.
El president del comitè, Pau de Vílchez, ha recalcat que el 60% de les emissions d'efecte d'hivernacle de les Balears provenen del sector del transport i ha assegurat que "per moltes renovables que es posin, si no s'ataca la mobilitat, no es reduiran prou les emissions i no es podrà afrontar el canvi climàtic". En el mateix sentit, ha considerat que "un govern responsable ha de donar una resposta responsable a aquest repte i, per tant, les polítiques han de ser coherents i transversals perquè afectin totes les Conselleries i siguin eficaces".
Així mateix, ha incidit en el fet que la situació, pel que fa al canvi climàtic a escala global, és "extremadament preocupant", ja que tots els científics del món han donat la veu d'"alarma" i han cridat a "augmentar les polítiques climàtiques". "Les Balears és un territori insular especialment vulnerable a la pujada del nivell de la mar i a les onades de calor, un fenomen que l'any passat va matar 50.000 persones a Europa i 60.000 el 2022", ha subratllat.
Emissions que dupliquen les de 1990
De Vílchez ha reclamat que es promogui la mobilitat activa (a peu o amb bicicleta) i també el desenvolupament de l'agricultura "no sols perquè dona menjar, sinó com a embornal de carboni". Per altra banda, ha subratllat que cada any es baten rècords de trànsit aeroportuari a les Balears, la qual cosa fa que els indicadors "no siguin positius". "La Llei de canvi climàtic exigeix que el 2040 les emissions de les Illes han de ser un 40% inferiors a les 1990 i en l'actualitat són el doble". "Queda molta feina per fer", ha lamentat.
Per altra banda, ha exposat que el Govern els ha mostrat el projecte del tren a Llucmajor, per al qual han demanat una prolongació fins a Campos. A més, el president del Comitè d'Experts ha considerat que si la finalització de les obres està prevista per al 2032, "es va molt a poc a poc" i ha advertit que, si es vol limitar el canvi climàtic a un nivell "més o menys segur", les emissions per a 2030 "s'han de reduir a la meitat". "Això implica les energies renovables, reduir l'ús innecessari de cotxes, perquè cada dia 50.000 cotxes a Palma fan un quilòmetre de trajecte; i promoure el transport públic i construir carrils bici", ha proposat.
Pel que fa a les mesures plantejades per disminuir les emissions d'efecte hivernacle del transport aeri i marítim, el representant del grup d'experts ha admès que la reducció del trànsit de l'aviació correspon a Aena i ha apuntat que la decisió d'ampliar l'aeroport de Palma va ser una "catàstrofe" i una "irresponsabilitat". En el mateix sentit, ha demanat a l'Executiu que redueixi la promoció turística i també les places.
Quant al transport marítim ha explicat que els productes que més s'importen amb vaixell a les Illes "són els combustibles fòssils". Per aquest motiu, ha apuntat que aquest fet canviaria amb l'ús de més energies renovables acompanyat d'una mobilitat a peu o en transport públic més grossa.
Un altre dels temes sobre els quals s'ha pronunciat l'expert ha estat la continuïtat de la gratuïtat del transport públic, de la qual s'ha mostrat favorable perquè "si als conductors de cotxes se'ls subvenciona les carreteres, per què no s'ha de subvencionar les persones que contaminen menys, causen menys accidents i ocupen menys espai públic".
De Vílchez també ha avaluat el projecte definitiu de Zona de Baixes Emissions (ZBE) que va presentar l'Ajuntament de Palma aquest dimecres i per al qual ha sol·licitat que s'ampliï més enllà de les avingudes, atès que la "majoria de mobilitat a Palma es produeix a l'exterior d'aquesta zona". "L'objectiu de les ZBE és reduir el trànsit per reduir les emissions lligades al canvi climàtic i que tenen un impacte sobre la vida de la gent, perquè a Espanya moren cada any 10.000 persones per la contaminació aparellada al transport privat", ha afegit.
Decisions que prenen les empreses
D'altra banda, la professora de Biologia de la UIB Elena Baraza ha abordat les protestes que han suscitat els diferents projectes de parcs fotovoltaics a les Illes, dels quals ha dit que la decisió d'on es col·loquen "la prenen les empreses que els promouen".
La biòloga ha sol·licitat tenir una perspectiva social perquè l'emplaçament es faci sobre els llocs més pròxims on es consumirà l'energia, amb un impacte ambiental "mínim" i amb una ocupació menor de terreny.