Medi ambient

Extinction Rebellion Eivissa torna a alertar dels perills de la contaminació derivada del transport

XR celebra que la Fiscalia General de l'Estat hagi deixat de considerar 'ecologisme radical' i 'terrorisme' les accions per conscienciar la població i exigir mesures a les administracions

Protesta d'Extinction Rebellion Eivissa.
Esther Cabezas
26/09/2023
2 min

EivissaAquest dimarts se celebra el Dia mundial de la salut ambiental i Extinction Rebellion (XR) ha tornat a alertar que la deriva de les Balears en els darrers temps és insostenible. La nombrosa presència de jets privats als aeroports, la proliferació de grans iots i la massificació a terra, amb l'augment constant del nombre de vehicles, han provocat aquesta situació, segons el grup ecologista. D'altra banda, XR ha valorat de manera positiva la decisió de la Fiscalia General de l'Estat de retirar dels seus informes la denominació d''ecologisme radical' a l'apartat de 'terrorisme', tant per a les accions dels activistes de Futuro Vegetal com per a les d'XR, tal com figurava a la memòria del 2022 d'aquest organisme, que criminalitzava els activistes.

Pel que fa al Dia de la salut ambiental, XR recorda que la principal font de la contaminació de l'aire a les Illes és el transport, que és “el sector econòmic de l'Estat i de la UE que més energia consumeix i que contribueix més al canvi climàtic i a la contaminació ambiental". A les Balears, el transport genera un 56% de les emissions, i un 25% es deu al transport terrestre, expliquen els ecologistes. L'Informe de 2022 de l'Observatori de Sostenibilitat de l'associació Ibiza Preservation, finançat pel Consell d'Eivissa, assegura que el parc automobilístic de l'illa ha augmentat un 29,7% els darrers deu anys, fet que suposa al voltant de 160.000 vehicles matriculats a l'illa pitiüsa. A aquestes xifres cal sumar-hi en temporada la flota de cotxes de lloguer, que pujava el 2021 a 22.000 vehicles, segons dades de la PIMEEF.

La contaminació dels jets privats

El transport aeri va augmentar un 129,4% a Eivissa entre el 2020 i el 2021 i, segons els experts, aquestes xifres “continuen pujant”. L'aviació mundial contribueix a un 6% de les emissions de GEH (Inventari Nacional de Gasos d'Efecte Hivernacle), informen des d'XR, i els jets privats són proporcionalment els més contaminants, “ja que produeixen fins a 20 o 30 vegades més CO2 per passatger que els vols d'aerolínies de classe econòmica". "Tots els aeroports de les Illes augmenten cada dia el nombre de passatgers i de vols comercials o de jets privats”, especifiquen els ecologistes. Els aeroports de Palma, Maó i, especialment, d'Eivissa han superat de gener a agost tots els registres històrics de moviments d'avions privats i aerotaxis. Les dades d'Aviació General d'Aena constaten que durant els vuit primers mesos s'ha comptabilitzat un trànsit de 23.710 avions, davant dels 17.378 que es van registrar en el mateix període del 2019.

El transport marítim, per altra banda, va augmentar un 51% entre el 2020 i el 2021, segons les dades d'Eivissa Preservation. Tot i les normatives recents, asseveren des d'XR, “el transport marítim continua sent una de les principals fonts de contaminació per partícules que arriben a centenars de quilòmetres terra endins, però especialment intensa a les zones costaneres i als ports”. "Un sol creuer emet tant CO2 com milers de cotxes, a més d'òxid de sofre, nitrogen i partícules ultrafines que expulsen l'atmosfera, fins i tot quan estan aturats", continua l'entitat.

Tots els ports de les Balears, especialment el de Palma, han augmentat el trànsit de mercaderies, el trànsit de vaixells i passatgers, “i especialment el dels creuers, que el Govern balear vol incrementar al llarg de tot l'any”, especifiquen des de l'entitat conservacionista. Els ports de les Balears van rebre 1.658.698 passatgers de creuers turístics entre gener i agost, un 57,8% més que els vuit primers mesos de l'any passat, segons les dades difoses aquest dilluns per Ports de l'Estat.

stats