Les famílies estudien dur Educació als tribunals pel Decret d'escolarització
El document incorporarà mesures rebutjades pel Consell Escolar de les Illes Balears, com el punt per fill d'antic alumne
PalmaLes Federacions d’Associacions de Famílies d’Alumnes de les Illes Balears treballen per emprendre mesures legals contra el Decret d'escolarització del curs 2024-2025, que incorpora mesures com el punt d'antic alumne i l'adscripció al primer i segon nivell d'Infantil, entre altres novetats: "Una vegada llegida la Memòria de l’anàlisi de l’impacte normatiu del projecte de decret d’admissió d’alumnes, en resposta a l’informe del Consell Escolar de les Illes Balears votat per majoria dels seus membres, estudiarem dur als tribunals la Conselleria d’Educació i Universitats. Al mateix temps, volem manifestar la nostra sorpresa davant la resposta de la Conselleria d’Educació a la consideració del Consell Escolar de les Illes Balears sobre la precipitació i tramitació d’urgència del decret, que n'ha dificultat la tramitació, participació i debat, segons la qual “en la tramitació de la norma s’ha seguit el procediment establert que garanteix la participació de tots els membres de la comunitat educativa. S’ha debatut a la Mesa Sectorial d’Educació, a les diverses meses de participació: de directors, de famílies...” , cosa que és falsa", diuen les federacions en un comunicat.
En un comunicat, la setmana passada, FAPA Mallorca, una de les integrants de la Federació, va denunciar la "vulneració de les lleis d'educació" amb la incorporació del punt per ser fill d'un antic alumne d'un centre al Decret d'escolarització que ha redactat la Conselleria d'Educació i que, a més, "vulnera el principi d'equitat" en incorporar l'adscripció al primer i segon nivell d'Educació Infantil. En relació amb la petició de suprimir el punt d'antic estudiant, per exemple, Educació exposa els seus motius: "No s'accepta la proposta perquè es considera que, entre molts d'altres, s'ha de tenir en compte algun aspecte referit a la vinculació prèvia de la família amb el centre i l'acceptació del seu projecte educatiu", diu.
Ara bé, però, cal tenir present que els projectes educatius dels centres (especialment dels públics) no són quelcom invariable, que es mantingui al llarg dels anys. Es van ajustant a la realitat de la comunitat educativa que el conforma i a les premisses educatives que fixin els claustres en cada moment. En canvi, segons fonts de la concertada consultades, en aquesta tipologia de centres qui estableix el projecte educatiu és la propietat o estament que és al capdavant de la gestió del centre.
Tramitació per via d'urgència "injustificada"
En relació amb la tramitació de decret, el Consell Escolar, en el seu informe sobre el document, ha expressat la dificultat de debatre la norma per la tramitació "injustificada" per via d'urgència, així com la "vulneració" de les lleis d'educació amb la incorporació del punt per ser fill o filla d'un antic alumne del centre; "l'arbitrarietat" del punt per proximitat a un centre adscrit al centre on es matricula i la "vulneració del principi d'equitat" en la adscripció entre nivells d'Educació Infantil.