Les famílies i l'STEI duen als tribunals el punt d'antic alumne: "Pot ser inconstitucional"

Consideren que aquest criteri, juntament amb el del punt per tenir tots dos progenitors que fan feina, fomenta la desigualtat i ataca les famílies vulnerables

Les millors imatges de la tornada a l'escola
09/12/2024
3 min
Regala aquest article

PalmaLes federacions de famílies de totes les illes (COAPA Balears) i l’STEI han recorregut als tribunals dos dels criteris que inclou el nou Decret d’admissió, i que els centres poden tenir en compte voluntàriament: el punt per fills d’antics alumnes i, en el cas de l’escolarització 0-3, el punt que rebran les famílies on tots dos progenitors tinguin feina. Els demandants reclamen la suspensió cautelar d’aquests dos criteris per evitar que entrin en vigor durant el procés d’admissió del curs 2025-2026 encara que el procés complet es podria allargar un o dos anys. Amb relació al punt d’antic alumne, el director de FAPA Mallorca, Miquel Àngel Guerrero, ha defensat que és “discriminatori i pot ser inconstitucional”. Des del primer moment en què es va anunciar, la major part de la comunitat educativa va expressar el seu rebuig. Davant aquesta situació, el conseller d'Educació, Antoni Vera, es va mostrar obert a no implantar-lo, però finalment s'aplicarà.

Totes les entitats representades al Consell Escolar de les Illes Balears, excepte l'escola concertada, es varen posicionar en contra d’aquests dos criteris ara recorreguts. "El punt d’antic alumne és una manera que tenen els centres de fer una tria, juntament amb el de les quotes 'voluntàries'", ha explicat Cristina Conti, presidenta de FAPA Mallorca. "Que fa 30 anys un dels progenitors estudiàs allà on vol que vagi el fill no ha de donar, de cap manera, prioritat a l’hora d’aconseguir plaça", ha afegit. La presidenta ha posat sobre la taula una idea que cal tenir present. A causa del comportament demogràfic de les Balears i la quantitat de gent que hi ha que no ha estat escolaritzada aquí, el punt d’antic alumne només afavoreix una part de les famílies. I aquest fet entra en conflicte amb el Decret d’admissió, ha defensat Lluís Segura, secretari d’Ensenyament Públic de l’STEI. "La norma diu ben clar que no hi pot haver discriminacions entre els alumnes, per exemple, per raó de naixement", ha explicat.

Els que no tenen feina queden relegats

Pel que fa al punt per 0-3 per pares progenitors en actiu, també planteja dubtes. “Ara que s’ha ampliat la gratuïtat hi ha molta més demanda, però no hi ha places per a tots. Prioritzar les famílies que tenen la sort de fer feina és discriminatori, i farà que les famílies amb menys recursos es vegin obligades a anar a escoletes privades”, ha assenyalat Miquel Àngel Guerrero. Cal tenir present que, a l’hora de fer tràmits administratius, l’Administració mira la situació econòmica de l’any anterior. Es podia donar el cas que algú que ara tingués feina quedàs sense aquest punt perquè l’any passat estava a l’atur o en situació d’inactivitat.

El Consell Consultiu de les Illes Balears no va aconseguir una posició unànime envers el punt per fill d’antic alumne. Les conselleres Maria de los Ángeles Berrocal Vela, Maria Ballester i Lourdes Aguiló Bennasar varen emetre un vot particular sobre aquest aspecte del decret, que "la majoria dels vocals considera conforme a dret", varen dir

“L’article 15 del decret regula els criteris d'admissió d'alumnes enumerant, en l'apartat tercer, els que es consideren prioritaris i quins es preveuen com a complementaris; entre aquests darrers, i dins altres circumstàncies especials rellevants, es proposa privilegiar els fills d'antics alumnes del centre docent enfront dels que no ho han estat. Els proponents d’aquest vot particular discrepem del parer de la majoria en el sentit de considerar que aquest privilegi constitueix una discriminació per raó de naixement i, per tant, contrari a la Constitució”, varen assegurar.

La qualitat d'antic alumne del centre, varen continuar, "és una qualitat personal dels pares dels alumnes que aspiren a ser admesos, no és una qualitat dels alumnes. Quan la norma estableix circumstàncies familiars de l'alumne a tenir en compte amb vista a la baremació de la seva admissió, sempre ho fa (i ho ha de fer) amb circumstàncies que afecten la vida de l'alumne directament. Per exemple, pertànyer a una família nombrosa, o monoparental, en risc social, o amb persones en situació de dependència; totes elles són situacions que poden patir o afectar el conjunt familiar i que afecten la vida de l'alumne en procés d'admissió”.

stats