La Federació Hotelera de Mallorca vol que les escoles parlin de turisme per generar talent

En el marc d'un debat, la vicepresidenta, Maria José Aguiló, ha reconegut que el sector no s'ha sabut vendre com a oportunitat per fer-hi carrera professional

Aula d'un institut
3 min

PalmaEl sector hoteler de les Balears pateix la manca de personal, un fet que té una de les principals causes en el cost de vida i el preu de l'habitatge. En el marc d'un debat en el qual han participat directius d'Iberostar, Palladium, Grup Piñero, i Universal Beach Hotels, la vicepresidenta executiva de la Federació Hotelera de Mallorca (FEHM), Maria José Aguiló, ha considerat que una de les causes podria ser que "als centres escolars no es parla de turisme". "S'ha de conèixer el que feim, i ja tenim en marxa algunes iniciatives". "Quan els alumnes es troben en el moment de triar –el seu futur professional– els orientadors ignoren el turisme i no es pensa en aquests perfils professionals", ha assegurat. També ha entonat el mea culpa en nom del sector hoteler: "No hem sabut vendre prou bé que dins el sector es podia fer carrera professional". "Quan demanam perfils laborals, es tenen en compte els bàsics, però també ens referim a enginyers, arquitectes, etc.", ha explicat durant una de les seves intervencions.

El director general de Garden Hoteles, Jordi de las Moras, ha reconegut que el grup que encapçala també pateix la falta de mà d'obra qualificada, i per això ja s'han posat en marxa mesures: "Com a empresa ens toca llogar apartaments per al personal, una situació que fa que es redueixin els marges de beneficis", ha dit de las Moras. L'any passat Garden Hotels no va poder obrir un punt de venda perquè no tenia personal, ha recordat. L'allargament de la temporada, ha defensat, podria ajudar a pal·liar la manca de mà d'obra qualificada. "El talent, per quatre mesos, no vindrà". "A Alcúdia nosaltres tancam al novembre i tornam a obrir al gener, coincidint amb la Challenge ciclista", ha exposat.

La manca de mà d'obra i que s'hagi d'apujar els sous per atreure-la fa dubtar als inversos turístics, ha explicat Carlos Díez, CEO de Les Roches, una de les cinc escoles especialitzades en formació hotelera més importants del món. "La guerra de talent és a escala mundial, amb empreses que es roben entre ells els professionals. Però a unes illes se'ls suma que no hi ha cases i que la població local no és suficient per cobrir la demanda laboral", ha dit.

Turisme que generaria beneficis socials

Els diferents participants en el debat han coincidit en el fet que l'activitat turística ha de generar un benefici en la societat. "Invertir a Mallorca significa rendibilitat segura, ja en origen, però no només s'ha de cercar la rendibilitat econòmica sinó també la social. Els contextos turístics no encaixen amb l'opinió pública, i s'ha de pensar com conjugar-los. Ara, per exemple, estam reformant un hotel a El Terreno, un projecte que pretén revitalitzar la barriada i que els veïns puguin gaudir dels recursos que es generin", ha dit Julio Pérez, Chief Operating Officer de Grup Piñero. Per la seva banda, Yannik Erhart, CEO d'Universal Beach Hotels ha expressat una opinió taxativa: "Qui vengui a invertir ha de saber que no s'ha de créixer en volum, sinó diversificar i fer propostes de valor per aportar benestar social", ha sentenciat.

La sensació que enguany hi ha hagut més turistes que en altres anys l'han confirmada alguns dels directius. "N'hi ha més, però no durant la temporada alta, sinó que els increments s'han registrat els mesos d'abril, maig, setembre i octubre", ha explicat De las Moras. Per la seva banda, Díez ha confirmat la percepció de més volum de visitants. "Arriben més turistes, però si es compara amb altres destinacions turístiques, el creixement de les Balears s'està moderant mentre augmenta la despesa que fa", ha dit.

stats