Cabaret Pop
Societat22/07/2023

El fenomen 'Barbie', la pel·lícula que ha tenyit de rosa els aparadors abans que les grans pantalles

Col·leccions de moda dedicades a la icònica nina de Mattel converteixen en reivindicativa l'estètica més volgudament artificial

BarcelonaQue poc que ens imaginàvem la raó que tenia Pantone quan va anunciar que el color del 2023 seria el Viva Magenta. L'empresa més cèlebre del món del disseny gràfic va assegurar aleshores que l'elecció es devia al fet que, a mesura que els entorns digitals s'apoderaven de les nostres vides, teníem una necessitat creixent de relacionar-nos amb les coses naturals. És a dir: amb un color com aquell, que ve de molt antic i que es produeix a partir d'un insecte anomenat cotxinilla. Al final no sabem si ha estat per la dosi de natura extra que es pot trobar en aquesta gamma de tons o per l'explosió mediàtica que ha viscut a escala global la pel·lícula Barbie, però el Viva Magenta –i tots els tons rosats per sota i per sobre seu– han triomfat enguany de manera incontestable en la indústria de la moda.

Per si tot això no fos prou, quan Pantone ens va dir que seria el color del 2023 va definir el Viva Magenta com un color "valent, sense por i palpitant". La veritat és que la definició resulta altament versemblant en relació amb les propietats d'aquest color, però, anecdòticament, també coincideix amb els valors de la nova Barbie, que s'ha convertit en una dona empoderada que no té por de fer-se preguntes i que tampoc es talla a l'hora de prendre decisions. La nova Barbie no té res a veure amb el que nosaltres –mil·lennials i predecessors– hi associàvem. La Barbie, de fet, ha protagonitzat el rebranding més extrem i més ràpid de la història moderna. La nina de Mattel ha deixat enrere en un parell de mesos ser l'emulsió de tot allò masclista per convertir-se en una icona feminista gràcies a la paròdia que Greta Gerwig ha dirigit enfocant les càmeres cap a la cara B de la vida de la nina.

Cargando
No hay anuncios
Un dels avançaments de 'Barbie'

Gràcies a la nova Barbie, per sort (i per fi!), una reivindicació progressista resulta prou suggeridora estèticament. Potser per això tanta gent ha abraçat Barbie amb tant de desig, àvids de trobar alguna cosa que quadrés amb la seva perspectiva de vida, però també amb les seves ambicions estètiques, més disruptives que mai gràcies a la petjada que ens ha deixat a tots la generació zeta. Progressisme i polidesa estètica, quin tàndem més enyorat!

Cargando
No hay anuncios

Què és el Barbiecore?

Aquest sex appeal de la Barbie feminista el van flairar ipso facto les grans cases del luxe, a les quals com sempre els han seguit les grans cadenes amb els seus facsímils. Abans que la impecable Margot Robbie passegés pel món la seva senzillíssima perfecció anant de première en première, firmes com Dior i Moschino ja havien posat el Barbiecore al servei de les seves selectes clienteles i clients. Però, què és el Barbiecore? Doncs és una de les paraules de l'any i es refereix a una estètica que no dona lloc a dubtes. Aquest neologisme es fa servir per parlar de totes aquelles apostes estilístiques que intenten recrear l'estètica de la nina, siguin roses o no, perquè els lluentons, els cristallets i l'efecte setinat, plasticós i, en general, volgudament artificial són també 100% marca de la casa. I és que tota la indumentària que Barbie ha portat al llarg dels seus 64 anys d'existència és vàlida per jugar-hi. Tot i això, la majoria de la gent associa el Barbiecore a l'estètica early-dosmilera de Paris Hilton, cosa que és vàlida, però incompleta.

Cargando
No hay anuncios
Un disseny de Chanel per a l'hivern vinent

Els primers que van ensumar que el rosa tornaria amb força van ser Valentino, que a mitjans del 2022 ja van celebrar una desfilada 100% en el seu to de rosa propi, cosa que ara els ha convertit en uns autèntics visionaris. Les dues firmes abans esmentades, juntament amb Versace, han estat de les que més soroll han fet amb Barbie en l'esfera del luxe, però si algú es mereix una menció especial és Chanel. La maison més refinada de totes es feia ressò de l'impacte estilístic del film ni més ni menys que durant la darrera Setmana de la Moda de París, on va presentar una col·lecció esquitxada de rosa un mes abans d'estrenar-se el film. El prêt-à-porter més couture de tots baixava al carrer per tintar-se amb els tons de la cotxinilla. Una fita que es va exhibir ni més ni menys que en un pont sobre el riu Sena. Si hi ha un BOE de la moda, era aquell.

Cargando
No hay anuncios

Després de veure els més grans fent aquestes concessions, els megaproductors, que tan a prop són sempre de la tendència, no van trigar a fer el pas. Quan van observar que el trend s'anava viralitzant a marxes forçades i que els timelines d'Instagram de tothom que té alguna cosa a dir en moda l'abraçaven amb tanta desinhibició van començar a fabricar en massa col·leccions Barbie que s'han venut molt ràpidament i que en alguns països han portat la gent a fer cua per emportar-se'n alguns outfits cap a casa. Zara, Primark, Lefties, Pull&Bear, les vambes Superga, els pintaungles Opi, el maquillatge de NYX i, fins i tot, les –inimaginables per a l'antiga Barbie– Croc's han dedicat línies pròpies a la nina. I això no ha fet sinó augmentar l'impacte de la tendència. De fet, quan es veu com ja ha impactat l'estètica del film, sembla que l'hagin estrenat fa un mes i no aquest dijous.

Cargando
No hay anuncios
Imatges de la pel·lícula filtrades fa un any

És cert que el film es promociona des del 2021 –tot i que la seva accidentada història va arrencar el 2014– i que era esperable que portar aquesta icona global a la pantalla gran seria un fenomen merescudament planetari. Tot i això, ningú hauria previst mai que Margot Robbie i el seu Ken particular –Ryan Gossling– aconseguirien seduir tant qui estima la nina com qui la detesta. Amb tot, el que s'ha escapat de qualsevol previsió és que s'acabessin tenyint de rosa torradores i fins i tot estendards tan antirosa com les videoconsoles. De fet, les llicències que Mattel ha signat arran del film per fer marxandatge amb marques de tota mena –també de decoració o amb Airbnb– ja superen el centenar.

Més enllà de l'àmbit comercial, el film ja ha servit per a la reapropiació del rosa, que ha passat de ser el terror del progressisme al color de la reivindicació més lluminosa. Tant de bo serveixi també de manera imminent perquè molts homes incorporin aquest color al seu armari, una assignatura molt pendent per a molts heterosexuals no cayetanos. Estarem pendents de fins on ha arribat el poder de la nova Barbie. De moment els desitjo un estiu molt rosa. Ens retrobem al setembre. Tots degudament barbieficats, sisplau. Ara que encara podem...