Els ferris amarrats als molls comercials de Palma es podran connectar a la xarxa elèctrica
L'objectiu d'aquesta iniciativa és reduir l'emissió de gasos i la contaminació acústica que generen les embarcacions quan estan aturades
PalmaEls ferris que atraquin als molls comercials del port de Palma es podran connectar a la xarxa elèctrica terrestre, amb la finalitat de reduir l'emissió de gasos i la contaminació acústica que generen aquestes embarcacions quan estan aturades durant l'espera i les operacions de desembarcament i embarcament, segons ha informat aquest dimecres l'Autoritat Portuària de les Balears (APB) en una nota de premsa.
Quan els vaixells es troben al port, utilitzen els seus motors auxiliars per produir electricitat durant les operacions de càrrega, descàrrega i estacionament, ha exposat l'entitat. Si bé les emissions que es produeixen en aquests casos són menors a les que es generen quan naveguen, en el primer cas, les emissions afecten directament la qualitat de l'aire dels nuclis de població propers al port, a més del mateix port, ha afegit.
"L'ús d'energia elèctrica de la xarxa estatal suposa una reducció de les emissions produïdes pel vaixell, atès que el factor d'emissió per megawatts per hora (MWh) dels generadors de la xarxa estatal és molt menor que el dels motors auxiliars del vaixell", ha explicat l'APB.
Període de proves
Després d'un període de proves, la instal·lació estarà preparada per connectar a la xarxa elèctrica un vaixell tipus ferri de potència màxima demandada de 1.600 kilowatts (kW) i un altre de 800 kW, encara que no de manera simultània.
Posteriorment, aquesta prova pilot de Palma serà implantada també als molls de Ponent d'Alcúdia, als del Botafoc d'Eivissa i als de Cós Nou, a Menorca. Està previst que aquestes instal·lacions, que suposaran una inversió de 12,3 milions d'euros, es puguin posar en marxa a partir del segon semestre del 2024.