El Fòrum de la Societat Civil critica que la reordenació del port de Palma que pretén l'APB es basi en criteris de creixement
L'associació assenyala que la reforma està "desalineada amb el missatge de decreixement turístic"
PalmaEl Fòrum de la Societat Civil –associació conformada per 27 entitats– ha manifestat aquest dimecres la seva preocupació pel pla de reordenació del port de Palma i ha criticat que es basi en criteris de creixement de població, en direcció contrària al missatge de decreixement turístic que reclama bona part de la societat balear. El Fòrum s'ha reunit aquest dimecres amb l'Autoritat Portuària de les Balears (APB) per parlar de les línies generals d'aquest pla, que encara no s'ha presentat davant del Consell d'Administració de l'organisme estatal.
"Des del Fòrum de la Societat Civil s'han presentat algunes preocupacions relacionades amb el fet que aquest nou pla de reordenació es basi en els mateixos criteris de creixement poblacional de l'illa que es varen plantejar el 2020, actualment desalineats amb el missatge general de decreixement turístic", ha manifestat el Fòrum després de la trobada, mitjançant un comunicat. A més, l'associació considera que l'espai que es destina a creuers turístics "encara és excessiu" i ha alertat que "cal ser molt estricte en les necessitats d'ampliar les zones de cada ús en detriment d'altres, segons les necessitats de la ciutat".
Segons s'explica al comunicat, les principals novetats del pla de l'APB són "el desplaçament de tota la zona industrial i de drassanes al dic de l'Oest, allunyant-la del centre històric de la ciutat; la cessió d'espai per a l'amarrament de ferris; la concentració de tots els amarraments de creuers a una sola terminal; i la creació d'una zona oberta a l'ús públic del port a la zona del moll Vell".
El Fòrum ha anunciat que enviarà propostes a l'APB les setmanes vinents, entre les quals es poden incloure "estructures per a la recerca marina" i altres que impulsin "l'esport marítim de baix impacte" i les embarcacions tradicionals, que facin que el port "adquireixi una funció de preservació de la memòria històrica de la indústria nàutica".
L'associació també ha explicat que el pla d'ampliació del 2020, que l'actual Consell d'Administració de l'APB va aturar, "plantejava la concentració dels amarraments dels ferris –de passatgers i mercaderies– a la zona del dic de l'Oest", mentre que la zona industrial i de reparació s'ubicava al moll Vell, amb l'impacte visual que provocava. "Diverses entitats de la societat civil ja varen criticar en el seu moment aquest pla d'ampliació, principalment perquè plantejava l'ampliació de la zona disponible per al port en 8,8 hectàrees", diu el comunicat.