Gairebé un 40% dels alumnes que varen fer semipresencialitat va suspendre per primera vegada, segons la FAPA

El 70% ha tingut dificultat per fer les tasques a casa

Ara fa un any que el Govern va decretar el tancament dels centres educatius.
ARA Balears
20/07/2021
2 min

PalmaUn 38,6% dels alumnes que varen fer semipresencialitat va suspendre alguna assignatura per primera vegada, segons una enquesta que ha fet la FAPA Mallorca (Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes) a les famílies perquè valorassin l'ensenyament a distància durant el segon trimestre. En el treball també hi ha col·laborat el grup de recerca Educació i Ciutadania de l'Institut d'Investigació i Innovació Educativa (IRIE) de la Universitat de les Illes Balears (UIB).

Una de les variables que s'han mesurat és l'impacte de la semipresencialitat en l'estat d'ànim i la salut mental de l'alumnat. El resultat ha estat que un 46,6% dels joves que varen passar a tenir classes presencials diàriament va millorar bastant o molt el seu ànim, enfront del 10% d'aquells que han continuat amb les classes virtuals. Entre aquests darrers, un 64,2% manifesta que el seu estat d'ànim no va millorar ni empitjorar.

Pel que fa a l'organització de l'alumnat a casa, va millorar durant el segon trimestre, però un percentatge important de l'alumnat no va aconseguir agafar el ritme (22,9%) i es va reduir el nombre d'adolescents amb dificultats per fer les tasques a casa, del 83,6% del primer trimestre al 70,4% del segon. La FAPA adverteix que aquestes conclusions podrien ser encara més dures perquè estan infrarepresentades en l'enquesta les famílies amb més vulnerabilitat: el 54,8% dels enquestats té estudis superiors i la taxa d'atur o ERTO és d'un 15%.

Necessitats especials

Durant el segon trimestre, va continuar present la semipresencialitat en un percentatge "massa elevat" en adolescents amb necessitats educatives (19,2%), segons afirma l'informe. Cal recordar que la presencialitat en aquests alumnes es va considerar prioritària i l'estudi mostra com varen estar més perjudicats que la resta. Per exemple, el seu estat d'ànim es va veure afectat negativament en un 76,8% dels casos, enfront del 68,7% de la resta, i manifestaren dificultats per fer les tasques a casa en un 85,8% dels casos, enfront del 66,9% d'aquells que no tenen necessitats educatives especials.

"Aquestes dades confirmen de manera clara la incapacitat de l'ensenyament remot de suplir, amb uns mínims de qualitat, l'espai de trobada entre el professorat i l'alumnat com a element central del procés d'ensenyament-aprenentatge", sosté la FAPA en un comunicat. Malgrat els esforços de la comunitat educativa, aquest ensenyament remot "ha posat de manifest les diferències entre centres i entre equips docents", cosa que ha "impossibilitat donar una resposta equitativa a tot l'alumnat de les Illes Balears", afegeix.

stats