El GOB demana a Medi Ambient i al Consell de Mallorca que limitin els ral·lis als espais naturals protegits

La serra de Tramuntana acull enguany fins a 13 competicions d'automobilisme

Imatge d'arxiu
ARA Balears
29/09/2022
2 min

PalmaEl GOB ha demanat a la Conselleria de Medi Ambient i al Consell de Mallorca que facin un major control ambiental i limitin els ral·lis als espais naturals protegits. L'entitat ecologista ha exposat que el calendari de la Federació d'Automobilisme de les Illes Balears (FAIB) inclou enguany 24 proves a les carreteres de Mallorca, 13 de les quals discorren totalment o parcialment per la serra de Tramuntana.

El GOB ha recordat que la Serra és un espai protegit per diverses figures legals (Paratge Natural, Patrimoni Mundial de la Unesco, Zona Especial de Conservació i Zona d'Especial Protecció per a les Aus en són les més importants). En aquest sentit, asseguren que la circulació esportiva a les seves carreteres, especialment de motocicletes, és un problema que veïns i entitats conservacionistes denunciam des de fa anys. "Les diferents administracions no han adoptat mesures eficients per abordar aquesta qüestió", diu el GOB.

"Les carreteres, i molt especialment l'Ma-10, on el problema és especialment greu, són competència del Consell, administració que no només ha estat fins ara incapaç d'impulsar una estratègia eficaç per suprimir les curses il·legals, sinó que, a més a més, continua autoritzant sense cap emperò competicions esportives impulsades per la FAIB", manifesta el GOB.

D'altra banda, l'entitat assenyala que la delimitació del Paratge Natural de la Serra, declarat el 2007, en va excloure les carreteres, i, per tant, la gestió de l'espai protegit no té capacitat per intervenir sobre el trànsit. El GOB explica que sí que estan, en canvi, afectades quan discorren per zones de la xarxa Natura 2000 (Zones Especials de Conservació i Zones d'Especial Protecció per a les Aus). "En aquests casos el grau de protecció efectiva i els procediments per aconseguir-la disten encara molt de la seva implementació ideal", afirmen.

Més enllà de l'ús privatiu (les sessions d'entrenament i de competició impliquen el tancament durant hores de la circulació a la resta de ciutadans) i molest per als veïns, que no poden accedir a les seves finques o fer els desplaçaments previstos, el GOB recalca que també cal avaluar "les repercussions ambientals d'aquest ús esportiu a un espai de la màxima importància ecològica".

Per això, reclamen a Medi Ambient que intervingui per garantir que les proves automobilístiques que discorren per espais naturals protegits se sotmeten a adequats procediments d'avaluació de repercussions ambientals. "És evident que els efectes d'aquestes curses i de la circulació esportiva en general s'estenen a l'entorn, i, per tant, és irresponsable no intervenir al·legant manca competencial", apunta el GOB.

"La serra de Tramuntana, i la resta d'espais naturals per extensió, no són el lloc idoni per fer competicions esportives de motor, ni per a la promoció de la conducció esportiva", conclou l'entitat ecologista.

stats