El Govern, sobre l'anunci d'Uber: "La llei no ha canviat, s'ha de reservar 30 minuts abans"
El director general de Mobilitat, Jaume Mateu, ha assegurat que "el 'modus operandi' no pot variar" perquè la normativa balear continua vigent
Palma"Ens ha resultat sorprenent que estant el Govern en funcions s'hagi fet aquest anunci. Saben que encara no hi ha cap llei que permeti fer canviar el modus operandi", ha declarat aquest migdia el director general de Mobilitat de l'Executiu autonòmic, Jaume Mateu, davant l'anunci que Uber pretén començar a operar a partir de demà dijous a Mallorca. Per tant, "el que pot fer Uber ara mateix és el mateix que estan fent les VTC que operen a les Illes", és a dir, no poden contractar els serveis amb antelació inferior a 30 minuts, ha matisat el membre de l'Executiu.
Així, el director general ha recordat que "encara que hi ha un recurs al Tribunal Constitucional, i encara no s'ha resolt", sinó que tan sols l'ha admès i "el Govern encara no té la comunicació d'admissió a tràmit". D'aquesta manera, ha afegit, "la situació de legalitat de les normes que ha aprovat el Govern és la mateixa" i, per aquest motiu, ja s'ha "activat el servei d'inspecció perquè faci els seus controls i que s'asseguri que amb aquest possible funcionament d'Uber, la normativa es continuï complint".
La companyia ha fet pública la seva arribada a Mallorca aquest dimecres. Uber preveu començar a operar a partir de demà a Palma, Calvià, Andratx i Llucmajor amb els serveis de taxi, Uber Comfort, VTC Premium i Uber Van, per a grups de fins a sis persones. "Això no és casual: és una estratègia per fer pressió al Govern que surt i al que entra, i intentar implementar el model. Però encara que estem en funcions, serem contundents a l'hora de vigilar que la normativa es compleixi", ha advertit Mateu.
Amb tot, Mateu ha defensat el model pel qual ha apostat el govern progressista en suport de les empreses de les Balears. Davant això, ara irrompen "models ultraliberalitzadors que rompran aquesta situació d'acord i diàleg, i que poden tenir conseqüències no previstes", ha denunciat. Sobre això, el director general ha subratllat que "s'ha arribat a un equilibri entre el sector del taxi i VTC" pel qual continuaran lluitant. "Aquesta és la nostra posició i esperam que continuï amb el nou govern", ha expressat.
Inspecció de llicències i contractes
Sobre la inspecció d'aquestes VTC, el director general ha especificat que per comprovar que es compleixen els 30 minuts d'antelació "s'hauran de registrar els contractes que es facin, i la inspecció haurà de tenir accés a com s'ha fet el contracte i si ha transcorregut el temps". Cal tenir en compte que les llicències que es van donar a partir del 2018, arran del decret Ábalos, necessiten també un permís especial per fer trajectes urbans, tal com ha recordat el directiu.
Pel que fa als permisos, ha detallat que tenen "un registre de totes les VTC, al qual té accés la Guàrdia Civil, i que permet saber si la llicència està actualitzada o no, i quines regulacions associades té". Davant la possibilitat que duguin llicències donades d'alta fora de les Illes per operar aquí, Mateu ha assenyalat que des del 2022 "les llicències no es poden fer servir fora de la seva comunitat en cap cas".