Mobilitat

El govern de Ciutadella es compromet a buidar el Born de cotxes abans de l’estiu

Aprova un nou Pla de mobilitat i negocia per llogar bosses dissuasives d’aparcament durant almenys vuit mesos a l’any

El Teatre del Born de Ciutadella tornarà a gaudir d'una programació cultural.
David Marquès
12/09/2024
3 min

CiutadellaLa plaça del Born de Ciutadella ja estarà buida de cotxes abans que comenci la pròxima temporada turística. Aquest és el compromís, llargament esperat, que ha expressat avui matí el batle Llorenç Ferrer en presentar el nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS) del municipi, que aquest mes s'aprovarà definitivament en sessió plenària.

Eliminar les 110 places d'estacionament del Born, per on circulen 6.450 vehicles cada dia, s'ha convertit en el gran repte dels governs locals des de fa dues dècades, un objectiu que el nou equip format pel PSOE, PSM-Més per Menorca i Ciutadella Endavant veu ara més a prop que mai.

Per tal d'aconseguir-ho, s'hauran de lligar diferents mesures que, en bona part, impliquen la creació de noves borses d'aparcament dissuasiu als afores del nucli antic. El primer serà un solar ubicat entre el barri dels Cavallitos i la Ronda Sud, però la idea de l'equip de govern és que se'n puguin llogar almenys altres tres o quatre abans de l'estiu.

El regidor de Mobilitat, Pepe Capella, ha anunciat que s'aprofitarà el Decret de simplificació administrativa del Govern per convertir terrenys en rústic en estacionaments durant vuit mesos a l'any. D'aquesta manera es pretén donar sortida a la greu mancança de places d'aparcament en plena temporada, que col·lapsa en molts moments la Contramurada i fa que centenars de cotxes rodin a la recerca d'un aparcament lliure.

"La nostra idea és crear moltes més noves places de les que traurem al Born", ha dit el batle, que ha anunciat que en paral·lel es tramitarà un concurs d'idees que defineixi com ha de quedar la plaça més emblemàtica de Menorca sense cotxes. Els veïns, els bars i els locals veuran millorat el seu entorn més pròxim i la ciutat guanyarà un espai més atractiu i amb menys soroll i contaminació.

Al Born s'hi podrà continuar accedint en cotxe a través de la Muradeta, que serà un dels carrers que, com ja s'ha fet amb els de Sor Àgueda o el camí de Baix, passin a tenir una plataforma única, sense voreres, amb la idea clara que es doni sempre prioritat als vianants.

La transformació en peatonal de la plaça del Born comportarà automàticament que el centenar de places que l'estiu passat es van habilitar a la Pau, darrere l'edifici de l'Oar, passin a ser de pagament. Però el Pla de Mobilitat preveu que, en el futur, els residents gaudeixin d'un tracte preferent i paguin menys que els forans per tal d'estacionar els seus vehicles. Actualment hi ha 376 places de zona blava i 121 de verda, reservada als empadronats al centre.

Quan les mesures es posin en marxa ja no es podrà arribar fins a les Palmeres directament a través del camí de Maó. Pacificar el trànsit al centre implicarà que el camí de Maó barati el seu sentit de circulació i sigui de sortida, mentre que els carrers de Lleida, de Pere Cortès i de Martorell ho seran d'entrada.

L'accés al nucli antic també estarà vigilat per vuit càmeres i altres dues que regularan l'accés al port antic. També s'obligarà els nous desenvolupaments residencials a incloure places d'estacionament fora de la calçada, fet que es calcula que traurà del carrer 3.424 cotxes.

A més de les borses dissuasives d'estacionament, el Pla de Mobilitat deixa oberta la possibilitat de fer aparcaments en alçada. El batle Llorenç Ferrer tampoc no descarta que es pugui plantejar algun aparcament soterrat.

Metro minut

El nou govern planteja que tothom que arribi a Ciutadella sigui desviat als aparcaments dissuasius, on es posarà senyalització que informarà de la distància a la qual es troba per arribar a peu al centre. L'empresa Doymo, que ha elaborat el pla, proposa promoure el "metro minut", un mapa sinòptic que mesura el temps que es tarda a desplaçar-se des del punt on s'ha deixat el cotxe fins al nucli antic.

Per afavorir-ho també es pensa potenciar més l'ús de la bicicleta. El pla preveu crear 5,8 nous quilòmetres de carril bici i corregir-ne alguns trams, com el de l'avinguda de Negrete, on l'ús compartit de la vorera per part de ciclistes i vianants provoca moltes "friccions". També es modificarà el planejament per obligar a fer que s'incloguin aparcaments per a bicis als nous edificis que es construeixin.

Entre altres mesures, el pla també marca que s'hauran d'eixamplar les voreres fins a un mínim de 180 centímetres i es crearan camins escolars, amb la possibilitat de tancar els carrers on hi ha les escoles entre les 8.30 h i les 9.30 h del matí, per donar seguretat i autonomia als alumnes que hi vagin a peu.

stats