Una zona marina especialment sensible, segons la resolució adoptada l'any 2005 per l'Organització Marítima Internacional, és aquella que ha de ser objecte de protecció especial, d'acord amb les mesures que adopti aquest organisme de les Nacions Unides. Això atén a la seva importància per les característiques ecològiques, socioeconòmiques o científiques reconegudes, segons si aquestes poden patir danys a conseqüència de les activitats marítimes internacionals.
El Govern demana la protecció de Zona Marina Especialment Sensible per a les aigües balears
L'Executiu autonòmic ha instat el govern espanyol que l'Organització Marítima Internacional accepti la proposta
PalmaEl conseller de Medi Ambient, Miquel Mir, ha anunciat aquest dilluns que el Govern balear ha promogut que les aigües que envolten l'Arxipèlag obtenguin la protecció de Zona Marítima Especialment Sensible (ZMES). Segons Mir, el Govern ja ha instat l'executiu de l'Estat que elevi una proposta en aquest sentit a l'Organització Marítima Internacional i s'ha mostrat convençut que la petició prosperarà.
"La mar Mediterrània representa una de les rutes marítimes més transitades del món i és la porta d’entrada entre Europa i Àsia a través del canal de Suez. Consegüentment, les aigües que envolten l’arxipèlag balear es troben en un node molt important de transport marítim internacional que pot tenir impactes desfavorables per al medi marí i costaner i la salut humana", ha lamentat el conseller.
A conseqüència de declarar ZMES les aigües de les Balears, es poden "condicionar o limitar les emissions en aquesta àrea, regular la velocitat de les embarcacions quan hi transitin o fiscalitzar més els abocaments de residus", ha explicat Mir com a exemple. En definitiva, es pretenen "limitar els impactes negatius" que provoca el trànsit marítim. Així, tots els vaixells que travessin les aigües de les Illes hauran de "complir les condicions que l'OMI hagi posat en aquest sentit", la qual cosa ja s'aplica a les Illes Canàries, ha afegit el titular de Medi Ambient.
"No és una figura de prohibició de trànsit"
En aquest sentit, Mir ha respost als mitjans que adoptar aquesta mesura no suposarà limitar o reduir la presència dels creuers, sinó que permetrà "regular els inputs negatius que puguin generar la navegació marítima en el seu conjunt". Així, no es tracta "només dels creuers, sinó dels grans bucs de mercaderies o de qualsevol altra característica". Amb aquesta regulació es pretén crear un marc jurídic que permeti a les administracions adoptar mecanismes per protegir les aigües de balears.
"No és una figura de prohibició de trànsit", ha aclarit Mir, qui ha assenyalat que totes les embarcacions s'hauran d'adaptar a la regulació que estableixi l'Organització Marítima Internacional pel fet de ser una ZMES. El conseller entén que "l'Estat hi donarà suport, entre altres coses perquè és una figura de protecció de cada vegada més estesa arreu del món i la Mediterrània".
En cas que s'aprovi aquesta denominació, "qui farà complir que els bucs no puguin anar a una velocitat determinada serà el ministeri corresponent o la Marina Mercant", ha apuntat Mir. "No suposa que sigui el Govern qui hagi d'assumir competències que no siguin seves per haver demanat un marc jurídic normatiu" per a les aigües de l'Arxipèlag, ha afegit.