Turisme
Societat03/01/2024

El govern espanyol diu que no pot limitar l'entrada de creuers

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible respon al diputat de Sumar MÉS, Vicenç Vidal, que no té "el suport legal necessari" per fer-ho

PalmaEl govern espanyol ha assegurat que no pot limitar l'arribada de creuers als ports de l'Estat després d'una sèrie de preguntes que han fet els diputats de Sumar Vicenç Vidal i Félix Alonso, segons ha informat Europa Press. En la seva resposta, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha indicat que no té "el suport legal necessari" per fer-ho. Vidal i Alonso varen demanar sobre la possibilitat d'aplicar un marc regulador més estricte respecte de l'activitat dels creuers, tant en matèria fiscal com ambiental o d'ús de combustibles menys contaminants per minvar l'increment de l'arribada de creuers a les Balears dels darrers anys. També varen demanar quines actuacions pensa dur a terme l'executiu espanyol per limitar els impactes ambientals del turisme de creuers i els perjudicis que provoca en la salut de la població que viu a prop dels ports.

En la seva resposta, el govern espanyol ha assenyalat que les emissions del trànsit marítim internacional no es comptabilitzen. Però també apunta que, a partir de les dades recollides per Eurostat, es pot deduir que el percentatge de creuers per a Espanya va suposar "un 4,6% respecte del total de vaixells de passatgers" l'any 2021. En aquest punt, l'executiu indica que el Ministeri de Transports no pot aprovar limitacions d'accés dels vaixells de creuers a ports espanyols per no tenir el suport legal necessari, encara que no es detalla quin és aquest marc legal.

Cargando
No hay anuncios

A més, l'executiu de Sánchez assenyala que es requereix un acord previ amb les navilieres que proveeixen el servei, representades per l'Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA), una qüestió que "afecta les mateixes ciutats costaneres i el govern autonòmic corresponent, així com les competències en matèria de turisme". En aquest sentit, el govern recorda que ja es coneixen experiències al respecte, com l'acord que varen assolir les Balears en maig de 2022 per reordenar l'escala de creuers a Palma.

El Govern vol més creuers en temporada baixa

Cal recordar que la voluntat del Govern del PP no és arribar a acords per limitar més els creuers, sinó que se n'incrementi l'arribada en temporada baixa a partir de 2025. "No hem de menester més creuers en temporada alta. Escoltant diferents agrupacions de comerciants, estic disposat a obrir en temporada baixa a partir del 2025, perquè ja hi ha un acord per a 2023 i 2024", va dir el conseller de Turisme, Cultura i Esports, Jaume Bauzà, a l'ARA Balears. De moment, hi ha vigent un acord que l'anterior Govern del Pacte va signar amb CLIA perquè l'arribada màxima en un dia sigui de tres creuers, només un dels quals pot superar els 5.000 passatgers.

Cargando
No hay anuncios

Davant d'aquesta resposta, Vicenç Vidal vol aclarir "quin és el marc competencial" del qual parla l'Estat. "Pensàvem que Ports tindria competències per veure qui amarra i qui no", diu el diputat ecosobiranista. "Hem fet una campanya contra el canvi climàtic, amb mesures com la supressió dels vols de menys de dues hores que tinguin alternativa de tren. I els creuers també han de contribuir a la reducció d'emissions", afegeix. Vidal considera que l'Estat "sí que té marge per regular en quines condicions arriben els vaixells als ports" i recorda que el que s'ha fet a les Balears és "un acord de bona voluntat". "Volem anar més enllà. Davant d'aquesta resposta, continuarem explotant les competències i, a part d'això, continuarem demanant la cogestió de ports i aeroports", reitera Vidal.

Cargando
No hay anuncios

Per la seva banda, la presidenta del GOB, Margalida Ramis, ha criticat la resposta del govern espanyol perquè no "explicita el motiu" que impedeix regular l'arribada de creuers. "Entenc que a escala autonòmica no hi ha competència, però les entrades a ports i aeroports són competència de l'estat espanyol", comenta. A més, Ramis destaca que també hi ha vies indirectes per desincentivar l'arribada de creuers. "Pots prendre mesures fiscals, no invertir a ampliar les infraestructures i arribar a acords amb les empreses de creuers", assenyala. La presidenta del GOB lamenta les reticències de l'Administració per posar limitacions "quan hi ha negoci". "S'han de poder cercar les estratègies i les eines polítiques per fer-ho", diu. "Hi ha arguments suficients: problemes de contaminació i d'excés de turisme i el fet d'haver declarat l'emergència climàtica", afegeix. Com Vidal, Ramis demana "quines són les limitacions competencials per posar límits".