El Govern prohibeix als agents de Medi Ambient presentar les denúncies al registre
L'Executiu assegura que aquest canvi, que ha creat malestar entre alguns membres del cos, es deu al nou context legal
Els agents de Medi ambient ja no poden presentar les denúncies al Registre General de la comunitat, com han fet des de fa dècades. Així ho ha ordenat el secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, de la qual actualment depèn aquest cost, Miguel Obrador, mitjançant una instrucció datada el juny.
La nova norma de funcionament estableix que, en comptes de fer-ho al Registre General –un sistema tradicional per presentar denúncies i qualsevol tipus d'escrit–, a partir d'ara les denúncies s'han de tramitar de manera interna, adreçant els documents al registre intern. Segons fonts consultades per l'ARA Balears, aquesta decisió no ha agradat gens a bona part dels agents, perquè consideren que el Registre General és "el registre oficial, amb totes les garanties de transparència i traçabilitat de les denúncies". En canvi, la nova norma podria facilitar que algunes denúncies "puguin enredar-se o directament desactivar-se pel camí", afirmen fonts dels agents.
La instrucció concreta afirma que "la documentació relativa a denúncies de fets que puguin ser constitutius de delicte o infracció administrativa, així com qualsevol altra documentació que es pugui generar en l'exercici de les seves funcions, s'ha de presentar en el registre intern del servei d'agents de Medi Ambient". Aquesta notificació es va enviar al grup de Whatsapp dels agents de Medi Ambient pocs dies després de la publicació de la instrucció en el BOIB.
El Govern argumenta en l'exposició de motius de la instrucció que el gener es va aprovar un nou règim sancionador i que les directrius s'emparen en el nou context normatiu. De fet, fonts de la Direcció General de Medi Natural han assegurat a l'ARA Balears que "simplement" segueixen "la normativa que marca que el funcionariat ha de tramitar les actes a través del sistema intern". "Encara més, fins ara, els agents de Medi Ambient eren els únics funcionaris de la CAIB que ho feien a través del Registre General, ja que tots els inspectors i funcionaris amb potestat per aixecar actes ja ho feien internament, tal com marca la normativa". En aquest sentit, la mateixa font ha volgut afegir que "el fet que es faci de manera interna té les mateixes garanties legals, la mateixa seguretat legal, que sí que es fa al Registre General". "Aquest canvi ja es va sol·licitar a l'anterior Secretaria General, i ara nosaltres ho hem aplicat per ajustar-nos al que marca la normativa", han explicat a l'ARA Balears.
Cal recordar que els agents de Medi Ambient són un cos especialitzat i que té, entre les seves funcions, vetlar pel compliment de les normatives dins els espais naturals protegits i les àrees naturals. A més, poden denunciar també qualsevol indici delictiu com els que van contra l'ordenació del territori.
Jaume Font ja ho va fer
Les denúncies dels agents de Medi Ambient han estat en més d'una ocasió objecte de polèmica política, i les entitats ecologistes han denunciat en alguns casos que determinades actuacions havien estat presumptament alterades per part dels dirigents polítics.
El cas que més polseguera va aixecar va ser fa més de dues dècades, en temps de Jaume Font com a conseller de Medi Ambient: l'any 2003 també va promoure una modificació en la tramitació de les denúncies dels agents de Medi Ambient. Es va ordenar al cos que en comptes de passar pel Registre General, les fessin arribar al secretari general de la Conselleria –un càrrec de designació política– perquè ell pogués tramitar-les. L'argument d'aquell moment va ser que es feia "per adaptar-nos a la llei".