El Govern fa promoció turística a Londres i destaca la inversió de 700 milions d'euros per millorar la destinació i desestacionalitzar
El turisme ha crescut un 5% a les Balears el darrer any
PalmaMalgrat el debat sobre la necessitat de limitar la saturació turística i la iniciativa del Pacte per a la sostenibilitat –molt criticada per diverses entitats–, el Govern continua endavant amb la promoció turística i aquesta setmana s'ha desplaçat a la World Travel Market (WTM) de Londres.
El conseller de Turisme, Cultura i Esports, Jaume Bauzá, ha presentat les inversions que es fan a les Illes per millorar-les com a destinació turística i ha assegurat que l'estratègia del Govern d'associar la cultura i l'esport al turisme està incidint en la desestacionalització. A més, Bauzà ha subratllat que el turisme ha crescut enguany un 5% respecte de l'any passat.
Pel que fa als 700 milions de despesa en el sector turístic, 260 milions venen dels fons europeus Next Generation i altres 470 milions són de l'Impost de Turisme Sostenible (ITS). Segons Bauzà, cal "explicar als nostres visitants de manera transparent a què estam destinant la recaptació de l'ITS que paguen quan s'allotgen a les nostres Illes". El conseller ha detallat que aquests doblers es dediquen a "millores en infraestructures turístiques, al foment del turisme responsable i la seguretat, la desestacionalització a través de la cultura i l'esport, la protecció del medi natural, la recuperació del patrimoni històric i cultural, formació, investigació i innovació". A més, el conseller ha anunciat que es treballa en un sistema per oferir "de manera senzilla i accessible als allotjaments turístics la informació detallada, actualitzada i transparent sobre els projectes en què s'inverteix la recaptació de l'ITS".
Pel que fa al Pacte per la sostenibilitat, Bauzà no ha concretat cap novetat sobre el procés de feina i s'ha limitat a remarcar que hi participen "més d'un centenar d'institucions i entitats".
Quant a la desestacionalització, el conseller ha apuntat que el turisme ha augmentat un 5% enguany respecte de 2023 i que gran part d'aquest creixement s'ha concentrat en els mesos de temporada baixa.
Calvià, seu de la convenció d'ABTA
D'altra banda, la WTM també ha estat l'escenari per anunciar que Calvià acollirà la pròxima convenció anual d'ABTA, la principal patronal britànica d'agents de viatges i operadors turístics. L'esdeveniment es durà a terme del 6 al 8 d'octubre de 2025. Segons ha especificat l'Agència d'Estratègia Turística de les Illes Balears (AETIB), "la cita reunirà centenars de professionals del sector, reforçant la posició de Mallorca com una destinació clau per al turisme britànic, especialment dins del comerç de viatges del Regne Unit".
El president del Consell de Mallorca, Llorenç Galmés, a més de destacar la importància que ABTA dugui a terme aquesta convenció a Mallorca, ha manifestat que "Calvià es convertirà en l'epicentre del turisme britànic" durant els tres dies que durarà l'esdeveniment. "Mallorca continua sent una destinació capital per als britànics, amb més de 2,3 milions de visites anuals –xifra de 2023– i així serà en el futur", ha dit.
Formentera fa promoció dels xibius
Per part seva, l'àrea de Turisme del Consell de Formentera centra la promoció de l'illa en els xibius de platja, segons ha informat la institució insular mitjançant un comunicat. El conseller de Turisme de Formentera, Artal Mayans, ha destacat que la institució insular ha arribat a la WTM sense "cap novetat". "Conservam molt bé el que ja teníem", ha dit. Mayans ha lamentat que molta gent "no ha pogut ni veure" els xibius de Formentera aquest estiu a causa dels problemes amb les concessions. "Volem recordar als turistes que tornam a tenir xibius i que el model tradicional de xibius no s'ha perdut", ha afegit.
La promoció s'ha fet amb el lema Memories by the sea, en al·lusió als records que tenen aquells que han visitat Formentera. "Records de les festes, de conèixer la teva parella, de gaudir amb els nins o, simplement, d'un viatge de relaxació i autodescobriment", ha explicat el conseller.