El Govern vol reduir les emissions del port i l'aeroport per millorar l'aire de Palma
L'Executiu ha presentat el Pla de millora de la qualitat de l'aire de Ciutat, en el qual també s'inclouen mesures per al trànsit terrestre
PalmaEl Govern ha presentat aquest dijous el Pla de millora de la qualitat de l'aire de Palma per aconseguir "una ciutat més saludable". Una de les claus per aconseguir-ho és reduir les emissions que generen el port i l'aeroport. Segons han informat en un comunicat, les mesures se centren a redactar plans específics per a les dues infraestructures. En el cas de l'aeroport, una de les propostes serà l'ambientalització de la flota terrestre i de l’equipament, a més d'optimitzar la mobilitat dels avions dins la pista. Aquest és només un exemple de les 71 mesures que s'han presentat i que estan diferenciades en 10 línies d'actuació i cinc blocs.
Cal remarcar que la majoria de les mesures es concentren en el trànsit de vehicles, ja que és el que més contamina. És per això que un altre blocs se centra en la mobilitat terrestre i inclou mesures com la de millorar el servei i l’oferta del transport públic per fomentar-ne l’ús i gestionar de manera adequada la mobilitat en grans centres de treball. En aquest sentit, el Govern també vol continuar limitant la velocitat màxima augmentant els espais exclusius per a transport públic i vianants, i crear aparcaments amb carregadors elèctrics a prop de les estacions de transport públic.
Així mateix, es vol fomentar la substitució de vehicles per aquells que funcionin amb combustibles amb menys emissions o zero emissions, així com optimitzar i crear aparcaments dissuasius per tal de fomentar el transport públic. D’altra banda, es recomana controlar i limitar la velocitat més estrictament i crear una zona de baixes emissions.
L'eficiència energètica ocupa un altre bloc i planteja mesures destinades a reduir emissions industrials, d’obra, d’altres fonts fixes i de la distribució de mercaderies; mesures destinades al sector d’habitatges i al sector terciari, així com mesures destinades a reduir les emissions de l’acció municipal i institucional. En aquest sentit, es tracta de vetlar per la instal·lació d’energia solar fotovoltaica en grans cobertes i complir l’obligatorietat de fer un càlcul anual de petjada de carboni i un pla de reducció d’emissions per part de grans i mitjanes empreses.
A més, s’estableix l’optimització dels serveis DUM per fomentar la mobilitat sostenible i l’ús d’energies renovables, així com informar i assessorar de l’ús de les energies renovables, a banda de limitar la dispersió pel territori d’habitatges, equipaments i serveis, i fomentar el comerç de proximitat. També s’estableix la substitució dels mitjans de transport gestionats per l’Administració per altres de baixes emissions o zero emissions, l’execució del Pla Local de Prevenció de Residus Municipals aprovat el juliol de 2019 i la promoció de l’economia circular del compost.
Durant la presentació, el vicepresident del Govern i conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, Juan Pedro Yllanes, ha indicat que "Palma ha d’apostar per ser un referent a la Mediterrània. Amb aquest Pla pot aconseguir ser una ciutat més saludable i sostenible amb passes que ja s’han fet, com la reducció de la velocitat i els carrils bici". Per part seva, el batle de Palma, José Hila, ha remarcat que des del Consistori s'ha apostat per la sostenibilitat, "perquè creim que hem de combatre el canvi climàtic. Això implica impulsar mesures i actuacions que ens ajudin a construir una ciutat més verda", ha dit.
La qualitat de l'aire
El director general d’Energia i Canvi Climàtic, Pep Malagrava, ha manifestat que, "tot i que ens trobam en una bona situació de qualitat de l’aire, no ens hem de conformar i hem de treballar per l’excel·lència, ja que és una qüestió de salut pública".
En aquest punt, ha indicat que el valor límit anual de diòxid de nitrogen (NO2 ) establert per les directives europees ha d'anar evolucionant cap a uns valors adients per a la salut humana fins a confluir amb els valors guia de l’OMS l’any 2010. Fins aquell any els valors s’agafaven únicament com a objectiu i no com a límit, de manera que superar-los no suposava un expedient sancionador per part d’Europa.
D’altra banda, el director general ha explicat que l’objectiu és complir no només amb les directives que recentment ha aprovat l’OMS quant als nous valors guia per a la qualitat de l’aire, sinó també amb els valors guia que marca l’OMS.