Com han d'acollir les escoles illenques els infants refugiats?
La Conselleria d'Educació ha publicat un manual de bones pràctiques
PalmaEls primers refugiats de la guerra d'Ucraïna comencen a arribar a les Balears i la Conselleria d'Educació, a través de Convivèxit, ha publicat un manual bàsic per acollir els infants a les escoles. Si bé l'Arxipèlag està acostumat a rebre alumnat forà durant el curs, els refugiats afronten un repte més sensible, perquè probablement conserven records dolorosos recents lligats a l'abandó sobtat de la llar. A aquesta situació se suma a les dificultats de qualsevol persona que migra: arribar a un lloc sense persones conegudes i sovint sense entendre l'idioma.
Educació ha subratllat cinc eixos: reconèixer els punts forts de l'infant, reconeixent la contribució seva i de la seva família a la comunitat educativa; reforçar la convivència i la coeducació, potenciant l'aprenentatge envers l'empatia, la generositat i la cura; l'acompanyament emocional, entenent que l'estudiant pot estar passant per un procés de dol i d'estrès post-traumàtic per les pèrdues o separacions; l'adaptació curricular en funció de les situacions viscudes, respectant al màxim el ritme del desenvolupament personal, social i educatiu; i la col·laboració entre la família, l'escola i la comunitat.
El document també proposa dinàmiques d'organització dins l'aula que poden ajudar a integrar l'alumnat refugiat. Alguns dels recursos són potenciar els models de llenguatge entre el grup, dedicar temps a compartir històries i interessos en cercle i donar prioritat a les activitats que potenciïn l'aprenentatge de la llengua, entre d'altres. També recomana tenir especial atenció pels infants que venen d'aquesta situació "perquè necessiten temps i suport per expressar les seves emocions i adaptar-se a la nova realitat".
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, Amanda Fernández ha explicat que "els centres educatius de Balears estan acostumats a acollir alumnat estranger, no debades som la comunitat espanyola amb més percentatge d'alumnat estranger de l'Estat", però en aquest cas s'afegeixen "les terribles circumstàncies associades a la situació que es viu a Ucraïna i hem pensat que era pertinent ajudar els centres amb recursos per atendre la situació especial d'aquests infants i adolescents, i de les seves famílies".