Hem de continuar pagant per l’equipatge de mà?
Les associacions de consumidors apunten que fins que la sanció no sigui ferma, no és possible deixar de pagar l'equipatge
PalmaLa sanció del Ministeri de Consum amb més de 150 milions d'euros a Ryanair, Volotea, Vueling i Easyjet per cobrar un extra per l'equipatge de mà deixa enlaire la pregunta que més es formulen els viatgers: hem de continuar pagant per la maleta que portem amb nosaltres? El president de Consubal (Consumidors i Usuaris de les Balears), Alfonso Rodríguez, aclareix que sí perquè el procés judicial no ha conclòs. "Fins que la sanció no sigui ferma, no hi ha prou empara legal". Enguany, 35 persones han acudit a Consubal per assessorar-se o denunciar les empreses pel cobrament de l'equipatge. De fet, l'associació de consumidors té una desena de denúncies de les Balears registrades al tribunal europeu.
Rodríguez ha titllat la sanció milionària d'exemplar, tot i que "insuficient", ja que aquesta xifra no suposa una despesa important per a aquestes empreses. A més, la multa inclou altres suposades irregularitats comeses en el sector aeri, com els sobrepreus per la selecció de seient quan el viatger va acompanyat per nins o persones depenents, per la falta de transparència en la informació contractual, a més del cobrament de la impressió de la targeta d'embarcament a l'aeroport.
Amb tot, Rodríguez diu que poden passar anys, fins que la sanció sigui ferma, ja que les aerolínies han avançat que recorreran contra la decisió del tribunal. En aquest sentit, el president de l'associació a les Balears, ha reiterat la necessitat de disposar d'un marc normatiu "clar" sobre el que es considera equipatge de mà per evitar "que cada una apliqui les mesures que consideri i que més benefici li aporti amb l'únic objectiu d'incrementar els ingressos".
En la mateixa línia s'ha pronunciat l'Associació de Línies Aèries (ALA), qui ha apuntat que avui no podem parlar del cobrament de l'equipatge de mà com a pràctica il·legal, precisament, perquè el procés judicial encara està obert. Per la seva banda, Facua ha qualificat d'amenaça per part de les aerolínies l'advertència que 50 milions de passatgers es veurien obligats a contractar serveis addicionals que no necessiten. "S'està condemnant els usuaris a patir una denigració, fins i tot havent de fer coses que no tenen cap lògica jurídica", asseguren des de l'associació que diuen que es mantindran "molt atents" al que facin les empreses. Finalment, han recordat que recentment han posat en marxa una plataforma específica d'afectats pel cobrament presumptament fraudulent.