"Hem notat un augment bestial dels problemes de salut mental dels alumnes"

L'Anuari de l'Educació posa el focus en la desigualtat, les emocions i les tecnologies en el context de pandèmia

Alumnes poc abans de començar la selectivitat
11/11/2021
2 min

PalmaL'impacte de la pandèmia en la salut mental dels infants i joves és una de les grans preocupacions de les autoritats sanitàries, i també de les educatives. A les aules, els docents han vist com els seus alumnes pateixen, arran de la crisi sanitària, més problemes d'ansietat, depressió i trastorns alimentaris. En aquest context, fomentar l'educació emocional és clau. Un exemple de centre que treballa aquestes competències és l'IES Calvià, amb el programa Edemind. L'institut ha pogut identificar els dos darrers cursos "un augment bestial dels problemes de salut mental dels alumnes" i també dels conflictes entre al·lots, ha assegurat la seva directora, Margalida Miralles.

Tenir instaurat un programa de centre enfocat a treballar el vessant emocional de l'alumnat els ha estat molt útil en el context pandèmic. Segons Miralles, treballen les competències dins les aules, amb un horari reconegut i amb professors formats. "Feim feina amb els sentiments, identificam les nostres emocions i les dels altres", exposa la directora. Un altre punt important és l'atenció. "És essencial entrenar la paciència, té una repercussió directa a l'hora d'estar concentrat en una classe", continua. El centre avalua l'impacte del programa i ha pogut comprovar com els estudiants "han après el vocabulari emocional, identifiquen sentiments i transmeten necessitats de manera assertiva". D'aquesta manera, la directora assegura que poden detectar aviat els conflictes i actuar més efectivament".

Desigualtats i tecnologia

Edemind és una de les experiències educatives de les Balears que recull l'Anuari de l'Educació 2021, que s'ha presentat aquest dijous a la Universitat de les Illes Balears (UIB). Enguany, el document se centra en les desigualtats, les emocions i les tecnologies en un context de pandèmia. "S'han accentuat les desigualtats educatives", ha afirmat el director de l'Anuari, Joan Amer. En aquest sentit, ha subratllat que no només s'ha aprofundit en la bretxa digital, sinó que també "la situació al món laboral ha afectat més unes famílies que unes altres". La publicació recull exemples de bones pràctiques per part d'escoles que es troben en barris especialment vulnerables, com el CEIP Verge de Lluc o el CEIP Secar de la Real, o iniciatives contra la segregació escolar a Inca i Manacor.

Pel que fa a la qüestió tecnològica, l'Anuari s'ha endinsat en com les tecnologies educatives han adquirit rellevància els darrers dos cursos i quins reptes queden per afrontar. També inclou les experiències de L'IES Joan Alcover i el col·legi Sant Pere com a centres que incorporen els dispositius no merament com a objectes, sinó emmarcats en projectes d'educació que tenen com a objectius ser un suport clau de l'aprenentatge, fomentar competències com la creativitat, la responsabilitat o la cooperació i millorar la comunicació i les habilitats tecnològiques del professorat, l'alumnat i les famílies, entre d'altres.

stats