Iberia formalitza la sol·licitud de compra d'Air Europa a la Comissió Europea
IAG confia que aquesta proposta "respondrà" plenament a les possibles preocupacions de la Comissió
PalmaL'empresa matriu hispanobritànica d'Iberia ha registrat la notificació formal de la seva proposta de compra d'Air Europa davant la Comissió Europea aquest dilluns. El grup ha presentat a la competència europea un nou esquema de concessions que qualifica com a "molt ambiciós" amb l'objectiu de preparar l'adquisició d'Air Europa i tancar un acord amb Brussel·les al llarg de l'any que ve.
IAG confia que aquesta proposta "respondrà" plenament a les possibles preocupacions de la Comissió, ja que s'augmenta significativament la proposta de l'ocasió anterior per garantir la competència forta a totes les rutes. El hòlding aeronàutic assegura que, "després de l'exhaustiva etapa preparatòria", ara treballaran perquè l'acord es tanqui al més aviat possible el 2024. El grup dirigit per Luis Gallego ha tornat a defensar l'operació i insisteix que aquesta compra "és bona per als consumidors, per al hub de Madrid i per a Espanya", ja que augmenten les rutes, les freqüències i, gràcies a l'optimització dels horaris de vol, també la flexibilitat per als viatgers.
Per als consumidors, es facilitaran almanco 500 noves combinacions d'origen i destinació, especialment a les rutes a Àsia des d'Espanya. A més, l'operació transformarà el hub Madrid-Barajas en una connexió "d'alt nivell" internacional augmentant la competència aèria tant des d'Europa com entre Europa i la resta del món.
Això permetrà al hub de Madrid competir amb altres més grans de la Unió Europea com París, Munic, Frankfurt i Amsterdam (tots amb una sola aerolínia de referència). Ibèria i Air Europa juntes tindran una quota similar a la de les principals aerolínies europees en els seus hubs. Així, estaran a l'altura d'Air France a París i continuaran sent inferiors a Lufthansa a Munic o KLM a Amsterdam. A més, la fusió augmentarà el trànsit de Madrid-Barajas en, almenys, 1,6 milions de passatgers l'any, ja que l'escala permet una major connectivitat i impulsa la demanda addicional.
Els terminis
Fa només un mes Ibèria assegurava que confiava que la integració amb Air Europa es produís a la fi de 2024. Després de la presentació aquest dilluns, ara la Comissió haurà de fer una "anàlisi exhaustiva" que podria tardar set o vuit mesos, la qual cosa permetrà a IAG posar en marxa la integració durant la segona meitat de 2024. Quan es va signar la compra d'Air Europa al febrer d'enguany per un total de 500 milions d'euros, IAG va estimar que el tancament definitiu es produiria en 18 mesos a l'espera de la decisió de Brussel·les, data que es complirà el juliol de l'any que ve.
En la signatura de l'acord es va incloure una clàusula per la qual IAG haurà de pagar a Globalia (propietari de Air Europa) una penalització de 50 milions d'euros si no es compleixen les condicions per al tancament abans del segon aniversari del pacte, el 23 de febrer de 2025. Air Europa es va blindar específicament per si l'expedient s'allargàs o fos rebutjat per Brussel·les.