La Iguana que despertà els dimonis

Avui, a les Balears, hi ha una cinquantena de colles ‘dimonieres’ animant les festes patronals. Moltes naixeren a partir de l’èxit de l’espectacle ‘Nit de foc’ a les revetles de Sant Antoni i Sant Sebastià que el 1988 començà a organitzar la icònica companyia de teatre mallorquina, fundada el 1985

Correfoc durant les festes de Sant Sebastià de Palma.
6 min

PalmaA Mallorca, la recuperació de l’autonomia el 1983 també suposà una revifalla de la cultura ‘dimoniera’. Amb motiu de les festes de Sant Antoni, el 15 de gener de 1984 tingué lloc a Manacor la primera ‘Dimoniada’. Fou per iniciativa de mossèn Mateu Galmés, que el 1982 ja havia creat al municipi el Patronat de Sant Antoni. Més de 80 dimonis arribats de gairebé tots els racons de l’illa desfilaren per la capital del Llevant, cantant i ballant les seves tonades pròpies. Davant aquella eufòria col·lectiva, altres pobles s’oferiren per repetir l’aplec els anys posteriors. El 1989 Alcúdia acolliria la darrera ‘Dimoniada’.

Els dimonis es començaren a emancipar de les celebracions santantonianes entrats els anys noranta. El camí l’obrí Iguana Teatre, que, amb el nom d’un animal camaleònic, nasqué el 1985 sota la influència de les companyies catalanes Comediants (1971), Teatre Lliure (1976) i la Fura dels Baus (1979). El 1984 Comediants i la Fura dels Baus ja havien duit els seus espectacles de foc a Palma, Dimonis i Accions, respectivament. Entre el públic, prenent-ne bona nota, hi havia l’actor Carles Molinet, un dels fundadors d’Iguana. “Després de la repressió del franquisme –recalca–, aquestes companyies responien a les ànsies de llibertat de la Transició. Es posaren a ocupar els carrers amb números del tot descarats. Els Comediants presentaven uns dimonis en sintonia amb les ganes de passar-s’ho bé del moment. Apareixien vencent els àngels, que eren unes figures molt avorrides, ja que encarnaven el poder que havia tingut l’Església durant el nacionalcatolicisme”.

‘Nit de foc’

Un dels primers llocs on començà a actuar Iguana va ser Dhraa, la discoteca futurista a l’aire lliure que s’obrí a Portocristo el 1986 a redós de la movida madrileña. “Sense que ningú ens assessoràs –recorda Molinet–, la nit de sant Joan de 1987 se’ns va ocórrer convertir el recinte en un infern. Al so d’un grup de percussionistes, sortírem vestits de dimonis polissons i ens moguérem entre la multitud fent jocs malabars amb bolles de foc. Eren dimonis diferents dels de les festes de Sant Antoni, de caparrot i garrot. Connectaven, però, amb els de les rondalles, d’esperit més bufonesc [entre ells, els cucarells, els boiets...]”.

Vist l’èxit d’aquella renovada proposta ‘dimoniera’, un dels membres d’Iguana que era de sa Pobla proposà fer-la el 1988 a les festes de Sant Antoni del seu poble. Es digué Nit de foc. “Al cap de dos dies –recorda Molinet– també la duguérem a la revetla de Sant Sebastià de Palma. L’Ajuntament en quedà entusiasmat i ens demanà un espectacle més gran per a la nit de Sant Joan d’aquell mateix any. Llavors, però, tot era molt casolà. Només tiràvem dos castells de foc. Tot i això, la preparació ens duia molta de feina. La resta de pobles de seguida ens contractaren per tenir el mateix número, que anàrem perfeccionant”.

Sant Joan, la colla veterana

Iguana Teatre s’imbuí de la passió flamígera compartida per tota la conca de la Mediterrània, on la figura cristiana del Mal adopta un matís més lúdic i transgressor en sintonia amb precedents pagans seus com els xamans. Amb aquell caliu ja atiat, l’agost de 1993, en el marc de les festes patronals, nasqué a Sant Joan la primera colla ‘dimoniera’ de les Balears. Es digué, però, colla de diables a imitació de les que ja hi havia a Catalunya. El santjoaner Miquel Joan Estelrich explica els orígens de la colla, avui amb una quarantena d’integrants: “Feia anys que amb el grup de ball de bot Aires de Pagesia fèiem intercanvis amb altres agrupacions del Principat. Un any vàrem anar a Mataró. Quedàrem tan fascinats amb el seu correfoc [cercaviles amb pirotècnia] que decidírem copiar-los la idea. Nosaltres fórem els primers a preparar-ne un a les Illes. Els que aleshores feia Iguana encara no eren correfocs, sinó espectacles de foc”.

A Sant Joan, aquella iniciativa donà més dinamisme a unes festes patronals que a partir de 1983 havien començat a incorporar dimonis que representaven els set pecats capitals: Luxúria, Avarícia, Enveja, Gola, Ira, Peresa i Supèrbia. “Els dimonis –recalca Estelrich– duen una màscara amb banyes de boc i encalcen i peguen a la gent amb una verga i una llendera [cordill de cànem]. Els diables, en canvi, que adoptàrem de Catalunya, duen banyes de tela incorporades a la caputxa i són els qui es dediquen a tirar foc. A més, van amb la cara descoberta, protegits per unes ulleres. Els dos col·lectius mai no surten a la vegada”. El correfoc dels diables santjoaners causà sensació: “El primer any la gent només mirava, però després perderen la por i s’acostaven a nosaltres. Com a Mataró, l’espectacle acabava amb una ‘ruixada’ d’aigua que sortia d’una mànega i d’uns aspersors. Ho deixàrem de fer a partir d’un estiu que hi hagué sequera”.

El 1998, durant les festes d’estiu de Sant Roc, uns altres diables catalans, els de Vilafranca del Penedès, apadrinaren el primer correfoc del ball de dimonis d’Alaró. La colla de Dimonis d’Albopàs, de sa Pobla, també va néixer aquell mateix any amb un correfoc sota la influència de Catalunya. Un dels seus promotors va ser l’activista cultural pobler Antoni Torrens, de 86 anys. “Fou –diu– conseqüència del Sant Antoni que vàrem començar a fer, a partir de 1984, a final de gener, al barri de Gràcia de Barcelona. Jo tenia tres fills que hi estudiaven i vaig pensar que era una bona manera d’acostar la festa dels Foguerons a la resta de mallorquins residents al Principat. Em vaig fixar en les colles de diables de Gràcia i vaig decidir implantar el model a ca nostra”. Aquell 1998 també va ser l’any en què la revetla de Sant Antoni de sa Pobla acollí el seu primer piromusical a imitació del de les festes de la Mercè de Barcelona, que s’havia començat a fer el 1995. “Va ser –lamenta Torrens– un error. Amb tanta de gent de fora, la festa popular es desvirtuà”.

Sense ànim de lucre

A poc a poc anaren naixent més colles de dimonis, de noms ben diversos: els Esclatabutzes, de Sóller (1996); Factoria de So, de Santa Maria (1999); Dimonis d’Hiachat, de Santa Margalida (2001); els Bocsifocs, d’Esporles (2002); Maria Enganxa, de ses Salines (2007); S’Esbart d’en Moiana, de Montuïri (2008); Trafoc i Enfocats, de Palma (2008); Sa Fil·loxera, de Binissalem (2008); Manafoc, de Manacor (2009)... A Menorca hi hauria els Diables de Maó (1998) i el Myotragus, de Ferreries (2006); i a Eivissa, Els Mals Esperits (2006). El 2008 ja es constituïa la Federació de Dimonis, Diables i Bèsties de Foc, que s’encarregà sobretot dels aspectes burocràtics i normatius. El 2010 la Federació hagué de fer mans i mànigues per adaptar-se a la directiva Europea que regulava l’ús de la pólvora i dels artefactes pirotècnics a les festes.

Moltes d’aquelles primeres colles també actuaven en festes patronals d’altres pobles. Deixarien, però, de ser tan nòmades amb la gran eclosió ‘dimoniera’ que es produí entre el 2010 i el 2017 en diferents municipis. Avui a tot l’Arxipèlag ja hi ha una cinquantena de colles, concentrades principalment a l’illa gran –el 2016 es constituí la primera exclusivament de dones, les Bruixes de Mallorca. Llavors, tanmateix, calgué fer força pedagogia. Ho recorda Ricard Fernández de Heredia, membre de la colla Dimonis Sa Cova des Fossar, de Sineu, nascuda el 2007. “Al principi –apunta– costava fer entendre a la gent que el que fèiem era cultura. Es pensaven que només teníem ganes de cremar i de fer l’annerot. Nosaltres sempre vigilam que ningú prengui mal. A vegades hem hagut de treure gent gata de davall el foc”.

Aquests darrers anys també han proliferat grups de batucada que es dediquen a animar els correfocs. La colla de dimonis de Sineu, però, té el seu propi grup de timbalers. Algunes de les percussions que toquen tenen l’encuny d’Iguana Teatre. Ho recorda el seu responsable Carles Molinet: “Conserven noms de les músiques que el 1988 va crear per als nostres espectacles el compositor holandès Hans van Rosmalen, resident a Mallorca”. El 2004, després de 16 anys i davant l’excés de feina, Iguana decidí traspassar els seus muntatges de ‘Nit de foc’ al grup Arreplegats. Amb tot, la nova agrupació es veié descol·locada davant la progressiva competència de les colles de dimonis .“Arreplegats –apunta Fernández de Heredia– eren actors professionals. I als ajuntaments els sortia més a compte encarregar els correfocs a les colles de dimonis. Sent agrupacions sense ànim de lucre, només els havien de donar els doblers per a la pirotècnia”.

Bestiari

La paraula ‘dimoni’ prové del grec daímon, que era una espècie d’àngel de la guarda que guiava els pensaments i les accions dels homes. Sòcrates, el pare de la filosofia, atribuïa la seva saviesa al seu ‘daímon. Amb el cristianisme, aquella bondadosa veu interior esdevingué l’expressió de l’encarnació del Mal, que existeix per contraposició al Bé (Déu).

Els cristians també s’apropiaren d’un altre terme pagà, Llucifer, traducció llatina del grec Fòsfor (‘portador de llum’). En la mitologia clàssica, era un déu jove que als matins, amb una torxa a la mà, obria pas a l’Aurora, la seva mare. En l’imaginari hebreu, Llucifer seria el ‘príncep dels dimonis’ que es rebel·là contra Déu per ocupar el seu lloc. Fou, però, derrotat per l’arcàngel Sant Miquel, el ‘príncep dels àngels’, que l’envià a l’infern per tota l’eternitat. Un cop caigut en desgràcia, Llucifer passà a dir-se Satanàs (‘adversari’ en hebreu). El cristianisme fusionaria ambdós éssers sota la figura del Diable (‘el calumniador’, en grec), present en l’expressió “Que diantre fas!”. És un eufemisme fruit d’una ancestral superstició, segons la qual si esmentes l’ésser maligne et pot passar alguna cosa dolenta. 

Avui els dimonis i els diables formen part del bestiari protagonista dels correfocs ‘infernals’ de les dues grans festes de l’any que marquen un canvi d’estació important: Sant Antoni (17 de gener, proper al solstici d’hivern) i Sant Joan (24 de juny, proper al solstici d’estiu). Són espectacles on el foc és vist com una element catàrtic que serveix per cremar les energies negatives i que permet així poder començar una nova etapa. 

Les colles de dimonis que proliferaren a les Illes a partir dels anys noranta anaren adoptant noves figures mitològiques, sovint tretes de la història oral. A Sant Joan, es creà la parella dels corbs de Sant Nofre, que antigament, des del puig, indicaven als pagesos l’hora d’anar a dinar; a Alaró, Na Marrantxa, una rata-pinyada, símbol de la victòria del rei en Jaume; a Palma, el drac de na Coca, el famós rèptil que atemoria la supersticiosa Palma del segle XVII; a Sóller, la Cuca de la Mola; a Calvià, Llorençot (ambdós, animals de les rondalles); a Campanet, el Cabrot, en record de l’espècie endèmica del Myotragus; a Mancor, Boscana, criatura que protegia els habitants del poblat talaiòtic de Son Boscà; a Campos, es Freu, una mescla de peixos que sortien de la mar per participar en les festes d’agost del poble; a sa Pobla, el Grif, i a Santa Margalida, el Drac –són bèsties ja presents als respectius escuts municipals.

També hi hagué bèsties de nova creació, sense cap tradició: na Ferrereta, a Sineu; en Cendrada (nom d’una malaltia de la vinya), a Binissalem; na Cucafera, a Muro; Janot, a sa Pobla; el Boc, a Esporles; Bielet, Espirafoc i Bocanegra, a Santa Maria, i Borinot, a Consell.

stats