ESPECIALPRODUCTE I COMERÇ LOCALS

El camp illenc encara és minoritari a les grans superfícies

Algunes cadenes de supermercats són més impermeables al producte de proximitat mentre els pagesos fan feina per potenciar-los

Les associacions agràries han intensificat els contactes amb les grans superfícies.
J. S.
12/06/2020
2 min

“Tenim les capacitats, la terra i el teixit empresarial per complir els terminis i les exigències que marquen les grans superfícies. I ara tenim els consumidors de part nostra, que són els que cerquen els productes de quilòmetre zero que creixen als nostres camps”, explica Joan Méndez, responsable d’Es Merca, una de les majors distribuïdores de fruita i verdura de les Balears. Però tot i que els pagesos i productors tenen les capacitats i les eines per ampliar l’oferta de productes locals que es poden trobar als prestatges de les grans superfícies, “la incorporació és molt lenta”, diu el gerent de la cooperativa Camp Mallorquí, Miquel Gual. “Hem continuat fent feina amb les mateixes cadenes de supermercat i només hem notat un augment en la compra dels productes per part d’Eroski”, afegeix.

Només entre un 10% i un 15% de les hortalisses que es venen als supermercats està identificat com a producte local, segons el darrer estudi que ha elaborat Unió de Pagesos. El formatge balear suposa el 12% del total de formatges que s’ofereixen als supermercats, però el rècord el tenen els ous locals, que arriben al 23 % de l’oferta total. Aldi, Lidl, Mercadona i Dia són els supermercats en què Unió de Pagesos ha detectat menys producte balear. Hipercentro, Grup IFA, Eroski, Alcampo i Carrefour, per contra, mostren més varietat de productes locals a les seves prestatgeries.

Les institucions i les associacions agràries i ramaderes, però, han intensificat els contactes amb les grans superfícies. Precisament, aquesta mateixa setmana els responsables de Lidl anunciaven que entre el mes de març i el de maig la cadena ha multiplicat per tres les seves compres de llet de granges de les Balears i han augmentat 15.000 quilograms cada setmana la compra de fruita i verdura de quilòmetre zero. “Volem incentivar la compra i el consum de productes de les Illes per afavorir que els petits productors puguin continuar fent feina ara que amb l’estat d’alarma han vist reduïdes les seves possibilitats d’accedir al mercat”, assenyala el director de Lidl a les Balears, Achim Becker.

Davant aquesta afirmació, els petits productors d’agricultura ecològica ho tenen clar. “Ara mateix només els grans productors tenen capacitat per servir els supermercats, i a les Balears es poden comptar amb els dits de les mans. Els petits allò que necessitam són polítiques que no permetin que els preus que ofereixen determinades grans superfícies ens ofeguin”, assegura Nofre Fullana, el coordinador de l’associació Apaema, que aplega els petits agricultors ecològics mallorquins.

stats