El Putin més LGTBI+, ja disponible en format còctel en un bar de Palma
Vladimir Pride Punch és una de les 17 noves begudes que la cocteleria Ginbo, del passeig Mallorca, estrena dijous amb la carta 'Back to the 90s'
PalmaJustícia divina. Aquest podria ser el nom alternatiu del còctel Vladimir Pride Punch, amb què la cocteleria Ginbo –ubicada al passeig Mallorca de Palma– reivindica "una imatge de Putin prohibida a Rússia, atès que va ser icona de les protestes del col·lectiu LGTBI+ al país". Ho explica Borja Triñanes, bartender de la cocteleria i un dels cervells que hi ha darrere d'aquesta idea. Assegura que, "encara que no ho sembli, la idea d'aquesta beguda va sorgir abans de l'inici de la invasió d'Ucraïna". Vladimir Pride Punch és un dels 17 nous tragos –terme que fan servir dins el gremi– que Ginbo presenta demà dijous com a part de la nova carta del bar, 'Back to the 90s'.
La irrupció de la guerra va "generar bastanta incertesa en l'equip", reconeix Triñanes, perquè "la idea d'ofendre va tornar més real". Però finalment varen decidir mantenir el còctel dins la nova carta, perquè "la repressió al col·lectiu LGTBI+ és real i denunciable, així com el que succeeix a Ucraïna". La imatge que acompanya la beguda es va utilitzar "contra les normatives en favor de la família tradicional i la infància, que s'han promulgat des del 2013", assenyala el cocteler. "Ens va semblar que el nom s'oposava a aquesta repressió per part del govern rus, afegint-hi escarni i ridiculitzant aquestes accions", argumenta.
De fet, el còctel del qual parteix Vladimir Pride Punch també té molt de reivindicatiu. La llavor d'aquesta beguda es troba en "el Russian Spring Punch, creat per Dick Bradsell –un conegut bartender britànic, creador de l'Espresso Martini– per la festa d'un dels seus amics, que casualment era gai", explica Triñanes. "Bradsell ho servia amb vodka i per primavera, i el Punch és una tipologia de còctel. Per això li vàrem posar aquest nom. Ens va agradar l'anècdota i vàrem pensar que podia ser una oportunitat per xerrar de la negació de la comunitat LGTBI+ per part del govern de Rússia", manté.
Ara per ara, desconeixen com poden afectar les notícies sobre la invasió russa la rebuda d'aquesta beguda, però creuen que "la gent hi respondrà positivament i amb humor, que és una cosa que farà falta amb tot el que succeeix a Ucraïna". "Que no sigui políticament correcte no significa que no s'hagi d'alçar la veu contra una injustícia", defensa. Precisament, la carta 'Back to the 90s' va d'això: de concentrar i servir en forma de còctel una dècada tan desenfadada com aquesta.
Homenatge a les bases de la cocteleria
"Els que varen viure en els noranta recordaran les referències pop que feim servir, i els que no els varen viure i siguin curiosos al·lucinaran amb alguns dels detalls. I tot plegat està unit per una estètica que es recupera des de fa un temps", declara en aquest sentit Triñanes. A més, la carta és un petit homenatge de Ginbo a l'època que va "assentar les bases de la cocteleria que coneixen avui dia". Segons el bartender, "els tragos dels noranta –més coneguts pel públic anglosaxó– són una demanda constant a les barres".
De fet, els còctels dels noranta són reconeixibles per algunes característiques comunes d'aquells anys, basades en "la manera de compondre'ls, com ara que siguin de dos colors, un tòpic d'aquella època", diu el membre de Ginbo Group. "L'ús de la fruita fresca, sobretot fruits vermells o de licors com el Midori –bastant fluorescents–", també és una de les seves senyes d'identitat, afirma Triñanes.
'Joie de vivre'
Donkey Kong, Jumanji, Pam & Tommy's Sextape, And just like that, Seinfield Sour i Ni de Frosties són només alguns dels còctels que formen part de la carta, que estarà disponible durant tot l'any. Des del confinament provocat pel coronavirus, "vàrem detectar un despertar de la moda, la música, la manera de viure dels anys 90. I no és casual, perquè la gent necessita el gaudi estrident, el fet de viure sense mesura, després de tant de temps tancats", afirma per la seva banda Matías Iriarte, CEO de Ginbo Group.
També mereix una especial menció la gràfica que acompanya la carta i que representa l'esperit d'aquesta època. "D'aquí provenen les il·lustracions originals a bolígraf, els colors neó i el format de paper escollit", apunta Ginbo Group en un comunicat. El concepte ha estat creat per l'agència de comunicació Deacorde Agency, mentre que les imatges són obra de la fotògrafa Cristina Navarro. Per tal de fer-les menys "instantànies", Ginbo posarà a disposició dels seus clients un calendari amb els còctels de la nova carta a partir d'aquest dijous, 17 de març.