Ingredients naturals, sabons sòlids i productes reutilitzats: la cosmètica es fa sostenible

El sector de la bellesa marca un nou rumb empès per la demanada dels consumidors més joves

Alguns sabons sòlids
Maria Almenar
06/06/2022
4 min

BarcelonaLa cosmètica sostenible i respectuosa amb el medi ambient no és flor d’estiu. Tot al contrari. En menys d’una dècada ha passat de ser una alternativa aïllada a una opció rellevant que guanya pes al mercat global amb un creixement anual del 5,2% des del 2018, segons Statista, empresa especialitzada en dades de mercat. De fet, es calcula que aquests productes de bellesa generaran enguany 40.000 milions de dòlars i s’espera que el mercat asiàtic i el nord-americà liderin de nou el consum de productes facials i capil·lars que són, a la vegada, els que tenen més demanda.

A l’estat espanyol, la tendència també es manté a l’alça, tot i que de manera més discreta: “El sector guanya adeptes perquè els consumidors s’apropien d’un estil de vida saludable i el fan extensible en molts àmbits com l’alimentació i la bellesa”, explica Iván Borrego, director general de Beauty Cluster, que agrupa 240 empreses del sector. La pandèmia ha accelerat la demanda, ha modificat hàbits de consum i valors com la proximitat i la sostenibilitat han guanyat pes en la decisió de compra. “El canvi no el decideix el sector sol, hi ha la força dels consumidors i de les seves demandes i d'aquí en surten negocis emergents, ampliacions de productes o reconversions empresarials”, afegeix Borrego. L’organització també considera aquest 2022 com un any clau per a la transició cap a un consum de marques més considerades amb el benestar personal, la societat i el medi ambient. Els tres pilars de la cosmètica conscient.

La clau està en les plantes

A Catalunya, el canvi s’està fent palès amb una nova fornada de marques que aposten per l’ètica i l’estètica i per les vendes online, ja que són un reclam per a les generacions més joves. Se les anomena firmes de bellesa indie i connecten amb l’estil de vida dels nous consumidors a través de les xarxes socials. “Ara busquem alternatives diferents amb marques locals que et facin sentir bé, funcionin i tinguin cura de l’entorn”, explica Sara Jiménez, fundadora d’Innia Beauty, una marca que es presenta com a cosmètica vegana. Aquesta opció vegana guanya adeptes entre els joves.

“Nosaltres no utilitzem cap ingredient d’origen animal i gràcies a la biotecnologia aconseguim components eficaços amb les mateixes funcions i efectes sobre la pell”, diu Jiménez. Actius com el bakuchiol –un actiu cosmètic natural conegut com el retinol vegà– o la idebenona –component d’efecte antioxidant– entren dins d’un nou llenguatge cada vegada més freqüent en el món de la bellesa sostenible. 

Del vi se’n pot extreure una crema

El reaprofitament de matèries primeres que fomenta l’economia circular, conegut en anglès com upcycling, també ha arribat al sector cosmètic. Algunes empreses incorporen principis actius que provenen dels pòsits del cafè, com la firma Grums, o bé de les mares del vi com promou Natana, gràcies a la col·laboració que manté amb la bodega ecològica Vins de Taller de l’Empordà.

Un dels productes de Natana.

“Hi trobem un antioxidant molt potent que és compatible amb la pell i resulta molt eficaç per aconseguir l’efecte desitjat”, diu Lorena Berzal, cofundadora d’aquesta marca de cosmètica dirigida a les pells més madures. Per obtenir aquest concentrat, la firma extreu, decanta i macera les mares –els microorganismes encarregats de la fermentació alcohòlica– en un procés natural i l’incorpora a la resta de la fórmula, avalada per laboratoris. “Aquest extracte ajuda a protegir la pell de l’envelliment prematur”, afegeix. Actualment, la marca està investigant com extreure actius d’altres aliments com l’oli per afegir-lo a una nova gamma de productes: “Estem treballant amb uns productors d’oli d’Almeria perquè no volíem tancar la porta a cap regió”, diu Berzal. L’aposta per l’economia circular també ha impulsat el disseny d’un sabó facial en pols, sota el concepte anomenat waterless: “És un producte que no necessita aigua quan s’utilitza i va molt bé per a la pell amb tendència a l’acne”, recomana la fundadora de Natana.

Cosmètica sòlida

Després dels envasos reciclables, una altra tendència en matèria de sostenibilitat que arriba per quedar-se és l’aposta pels formats sòlids com pastilles i barres, que minimitzen o refusen qualsevol tipus de residu contaminant. “Hem buscat una solució sòlida per a cadascun dels productes que utilitzem diàriament com el sabó de mans i cos, el xampú, el condicionador, el netejador facial o el desmaquillador”, especifica Elena Torrent, fundadora de Crudo Cosmetics. Aquesta marca barcelonina nascuda l’estiu passat aposta pel minimalisme en bellesa sota una màxima: "Cuida't cuidant". “Una part de la societat està recuperant hàbits més saludables i naturals, i per això tornem als usos i formats d’abans”, explica Torrent, que reconeix que encara hi ha hàndicaps en el consum: “Hi ha persones que no han provat mai un xampú sòlid i volem demostrar que aquest tipus de cosmètica ho té tot”.

Aplec de marques

Les marques emergents coronen el mercat digital, però en paral·lel també creix el nombre de botigues físiques dedicades als productes de cosmètica respectuosa. L’espai All Yours, liderat per tres emprenedors suïssos, n’és una. Agrupa quaranta marques d’arreu d’Europa amb representació local. “A Suïssa ja estem acostumats a utilitzar aquests productes des de petits i veiem molt de potencial en instaurar-nos a Barcelona perquè és una ciutat cosmopolita i un punt de trobada de les últimes tendències”, explica Clément Duay, fundador d’aquest negoci situat al bell mig de l’Eixample. El procés de selecció és exhaustiu i un equip d’experts revisa cadascun dels ingredients dels candidats que volen compartir vitrina perquè no hi hagi controvèrsies: “Volem que els consumidors entrin amb la informació i confiança de saber que es trobaran productes naturals adequats per cuidar-se”, afegeix. La botiga obrirà aviat una cabina de tractament per oferir experiències de bellesa més àmplies. “Es tracta de provar-ho al moment i viure-ho en directe”, conclou.

 

 

 

stats