De Sud-amèrica a Itàlia amb destí Barcelona: la ruta de la cocaïna

Detenen empleats del port que volien portar cinc tones de droga

De Sud-amèrica a Itàlia amb destí Barcelona: la ruta de la cocaïna
Pau Esparch
27/05/2019
3 min

BarcelonaLes autoritats italianes van avisar al gener la policia espanyola que hi havia un contenidor al port de Liorna i un altre al de Gènova que tenien com a destí final Barcelona i que portaven una tramesa important de cocaïna. Els dos contenidors venien de Sud-amèrica. Per intentar transportar la droga al port de Barcelona, els narcotraficants van fer servir el mètode del “ganxo cec”, que consisteix en camuflar-la entre la mercaderia o bé posar-la en un contenidor buit. Però no va funcionar.

Arran de la troballa dels agents italians, la Policia Nacional va obrir una investigació, denominada Liorna, en què es va descobrir un altre contenidor que ja era en una terminal del port de Barcelona amb centenars de quilos de cocaïna. Estirant el fil, i uns mesos després, els agents han detingut sis treballadors del port que s’havien organitzat per fer entrar els contenidors amb droga a la ciutat: entre els tres sumaven més de cinc tones de cocaïna.

Entre paquets de cafè, al contenidor del port de Liorna hi havia 643 quilos de cocaïna. En canvi, al contenidor de Gènova, que no portava res més que droga, hi havia més de dues tones de cocaïna (2.443 quilos). La Policia Nacional, amb el suport de l’Agència Tributària i la Guarda di Finanza italiana, tenia les dues trameses controlades i va detenir al port de Barcelona un home que volia agafar la droga d’un dels contenidors. A l’interior també hi havia precintes falsificats que es volien fer servir per evitar que es veiés que s’havien obert. Segons la policia, és una tècnica usada pels grups criminals que introdueixen grans quantitats de droga des de Sud-amèrica.

Després de la primera detenció, els agents van arribar al tercer contenidor, que ja era a Barcelona, amb dues tones més de cocaïna. A partir d’aquí, els investigadors van posar sota sospita dos informàtics de la terminal on hi havia el tercer contenidor. Els dos treballadors del port es dedicaven a situar els contenidors amb la droga en llocs “de fàcil accés” perquè es poguessin retirar del recinte. La policia defineix com una “novetat” el funcionament del grup: ubicar els contenidors a les zones amb menys mesures de seguretat i on podien accedir els altres membres del grup. De fet, els altres detinguts -tots sis són de nacionalitat espanyola- també són empleats del port vinculats al transport i al control d’accés de la mateixa terminal.

Amb aquesta operació la Policia Nacional ha donat per desarticulada l’organització. També ha requisat telèfons mòbils encriptats, materials informàtics, sis vehicles -un dels quals una cabina de camió que permetia transportar els contenidors- i 27.370 euros en efectiu. La investigació no ha entrat en el destí de la cocaïna un cop era a Barcelona, però fonts del cos asseguren que en tots tres casos es tractava de contenidors que venien de Sud-amèrica i feien parada a Itàlia. Les autoritats colombianes també han col·laborat en l’operació.

El precedent de la Camorra

No és la primera vegada que la ruta de la cocaïna uneix Barcelona, Itàlia i Sud-amèrica. La Camorra, entre el 2007 i el 2009, havia traficat amb grans quantitats de cocaïna que venien de Colòmbia i l’Equador, passaven per Barcelona i desembarcaven, justament, als ports de Liorna i Gènova abans d’arribar al seu destí final. Ho recull el llibre Breve historia de la Camorra, de Fernando Bermejo, que explica que el 2009 es va detenir un dels caps del clan a Barcelona i es va desarticular la xarxa. Mentre va funcionar, la droga es camuflava entre caixes de fruita tropical: aquest sistema semblava més segur i permetia multiplicar els beneficis. Tot i això, tal com ara ha passat amb el grup de treballadors del port, fa una dècada la policia també va detectar la mateixa ruta de la cocaïna.

stats