Son Sant Joan

Goteres i inundacions, la crisi de l'aeroport de Palma des que es va inaugurar: "Sembla un parc aquàtic"

Els problemes derivats de la pluja afecten Son Sant Joan des que va obrir el nou edifici terminal l'any 1997

12/06/2024
3 min

PalmaLa imatge de poals emparant les goteres a Son Sant Joan ha acompanyat l'aeroport palmesà pràcticament des del moment de la inauguració del nou edifici terminal, l'any 1997, obra de l'arquitecte mallorquí Pere Nicolau. De fet, durant els dos anys posteriors a la posada en funcionament d'aquesta important infraestructura, diferents episodis de pluja, cap d'ells torrencial, hi varen provocar inundacions de diversa consideració.

El 1999, un taxista opinava a la premsa que Son Sant Joan "és tercermundista, fan quatre gotes i s’inunda tot”, després que fins i tot la cantina dels treballadors hagués quedat impracticable per un episodi de pluja. En els anys següents, Aena va anar anunciant una sèrie d’actuacions, principalment de manteniment i de millora del segellat de juntes de dilatació, per evitar la trista imatge d’una instal·lació moderna plena de bassiots d’aigua i de poals escampats per les diferents terminals, i també a les oficines. Però tot i les obres, l'escena es repetia cada vegada que plovia: més poals i més bassiots que indignaven els viatgers i també els treballadors.

L'interior de l'aeroport de Palma, inundat.

Alguns treballadors que fa molts anys que són a l’aeroport, amb els quals ha parlat l’ARA Balears, admeten que el que ha succeït aquest dimarts no és fruit d'una tempesta de poca importància, ja que la intensitat de la pluja ha estat elevada. Ells, però, confessen que des del primer moment sabien que hi hauria complicacions, perquè "n'hi ha cada vegada que cauen quatre gotes", ha dit Maria, que fa feina a una botiga de Son Sant Joan. “Avui ja ha estat massa: queia una cascada d'aigua als ascensors de vidre de facturació i els treballadors no hem sortit a cercar el cotxe perquè l'aigua ens arribava als genolls”, ha explicat Juan, un empleat de handling. Ha criticat que, tot i que s’ha advertit en reiterades ocasions la direcció de l'aeroport dels riscos i deficiències, la zona d’aparcaments continua igual: no té prou sistema d’evacuació d’aigua.

Aquests mateixos empleats, tant els del sector del handling, com també els treballadors de les botigues, han explicat que “això ha passat sempre, des que es va inaugurar l'aeroport. Els que feim feina aquí estam acostumats a les goteres i als bassiots, i a veure com col·loquen grans cossiols per tapar o dissimular les goteres”, ha explicat un altre treballador aeroportuari.

Episodis reiterats

De fet, els episodis s’han repetit pràcticament cada any. El 2010, una gran tromba d’aigua va provocar problemes greus al mòdul C. Els turistes arribaven a l’aeroport i no entenien per què un edifici modern tenia tants problemes de goteres. En una recerca per l'hemeroteca, trobam que aleshores un viatger va declarar que “Aena només arregla allò que es veu, però el tema de l’aigua passa seguit seguit, i això sembla un parc aquàtic”. Aquell mateix any Aena havia invertit 63 milions d’euros en l’ampliació del mòdul C, que va ser precisament el lloc on hi va haver més problemes d’inundació aquell any.

El 2017 una empresa va rebre l’encàrrec –un dels tants que se n'han fet– de millorar l’aïllament i el segellat de les cobertes de la primera planta “que afectaven i generaven goteres i humitats a la planta 0”, segons la memòria del treball. Durant dos mesos els operaris de l’empresa varen fer diverses actuacions per intentar evitar les inundacions. Però només un any després, a l’estiu de 2018, el trespol de Son Sant Joan tornava a estar inundat, en aquesta ocasió a causa d'una fuga d’aigua a les instal·lacions aeroportuàries. Les imatges de les cròniques periodístiques mostren de nou les zones d’arribada de turistes i de recollida d’equipatges molt inundades, per a sorpresa de tots els viatgers.

Obres d'ampliació

Les darreres obres que s’han duit a terme a Son Sant Joan, i que Aena ha negat per activa i per passiva que siguin per ampliar la capacitat operativa de l'aeroport, també han estat criticades per alguns treballadors, ja que asseguren que hi haurà problemes tècnics per la celeritat amb què s’han duit a terme. El cas és que després que es negàs per part dels dirigents polítics autonòmics, i també dels directius d'Aena, que les obres eren per augmentar les freqüències de vols, el ministre Óscar Puente sí que va admetre a principis de 2024 que les obres formaven part d'un projecte que d'alguna manera és una ampliació.

Es tracta d'un pla d'actuació que es perllongarà fins al 2026 i que inclou 247 milions d'euros d'inversió. Els treballadors que dia a dia fan feina a l'aeroport es demanaven aquest dimarts si, després de posar més cintes de recollida i més taulells de facturació, a més d'augmentar la capacitat de l'aparcament, "ja no quedaran doblers per evitar que Son Sant Joan s'inundi o tingui goteres cada dos per tres".

stats