Mobilitat

Ja es pot circular a 100 km/h per la via de cintura de Palma

Galmés admet que aquesta mesura no desembossarà els accessos a Palma

Llorenç Galmés atén els mitjans amb motiu del canvi de límit de velocitat
18/12/2023
3 min

PalmaEl Consell de Mallorca aixeca a partir d'aquest dilluns el límit de velocitat de 80 km/h que havia establert l'anterior pacte d'esquerres. Aquest matí el president de la institució, Llorenç Galmés, s'ha felicitat per l'entrada en vigor d'aquesta mesura "avalada pels informes tècnics i amb el consens dels representants del sector i dels mallorquins que hi circulen".

Galmés ha repetit de manera constant des que es va anunciar que es canviaria el límit de velocitat que la decisió està avalada d'acord amb tres informes tècnics sobre sinistralitat, impacte mediambiental i de normativa elaborats per tècnics de la casa i empreses externes. "Els informes tècnics que avalen la decisió mostren que aquesta carretera és la més segura de les Illes i que ho continuarà essent a 100 km/, que es reduirà el consum de combustible circulant a aquesta velocitat i, per tant, que baixaran les emissions".

Per a Galmés, amb aquest canvi "demostram que les polítiques d'esquerra de l'anterior legislatura varen fracassar perquè es varen produir més accidents i més embossos".

Malgrat afirmar això, el president del Consell ha hagut d'admetre que "amb aquesta mesura no aconseguirem desembossar les entrades i sortides de Palma, "serà una acció més que contribuirà a la fluïdesa i a donar més seguretat". En el tema dels embossos, ha avançat que s'està elaborant un pla d'accessos a Palma que s'executarà durant tota la legislatura. L'increment del límit de velocitat és una de les mesures, com també la del carril zero de Can Valero o el de la sortida de l'aeroport cap a Llucmajor que s'està construint.

En relació amb l'increment de renou que suposarà l'increment de velocitat, s'ha previst canviar l'asfalt amb un nou material que abaixarà el so dos decibels i s'està elaborant un projecte per instal·lar pantalles acústiques als indrets amb més impacte.

L'oposició reclama els informes

L'anterior presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, actual portaveu del PSIB a la institució, ha manifestat la seva preocupació per la manca de transparència de l'equip de Galmés en explicar que hi haurà menys sinistralitat, menys renou i contaminació "amb uns informes fets ad hoc, que hem sol·licitat i que no ens han mostrat. Estan enganant la ciutadania perquè és de sentit comú que si hi ha més velocitat hi haurà més renou, més contaminació i més probabilitat d'accidents". Cladera reclama a Galmés que digui la veritat i que faci cas de les mesures de mobilitat sostenible que s'estan prenent a tot Europa.

Per la seva banda, Jaume Alzamora, de MÉS per Mallorca, ha assenyalat la "ineficàcia d'aquesta mesura perquè aquest dilluns, que s'ha posat en marxa, hi havia els mateixos embossos que cada dia, amb la qual cosa es demostra que és una mesura totalment ideològica i partidista". Alzamora ha recordat que la decisió de posar el límit a 80 km/h es va prendre a partir de l'informe de la Direcció General de Trànsit (DGT) que recomana que la velocitat ideal és la que es mou entre 70 i 90 km/h i els informes tècnics del Consell la varen fixar en 80 per millorar la sinistralitat i reduir la contaminació ambiental i acústica. "No ens han enviat els informes i el que entreveim és que les mesures que proposen per desembossar no són més que una ampliació encoberta de la xarxa que va en contra de totes les recomanacions d'especialistes en mobilitat que més carrils i més velocitat vol dir més cotxes, més contaminació, més renous i més sinistralitat".

Galmés ha anunciat que lliurarà els informes a l'oposició en els pròxims dies i que si no ho han fet fins ara és "perquè els estan tramitant".

stats