Amb ulls de joc
Societat16/07/2023

María Gijón: "Famílies i docents no incentiven el joc de risc en les nenes"

Responsable d'@educarsinestereotipos

¿A les nenes se’ls permet jugar assumint els mateixos riscos que els nens?

— Inconscientment, famílies i docents no només no incentiven el joc de risc sinó que transmeten el missatge de tenir cura de si mateixes i de la resta del grup. I amb els jocs i les joguines, solen evitar els que les puguin fer caure o fer-se mal.

¿El joc de risc en nenes està en perill d'extinció?

— Hi ha un corrent que les convida a ser valentes i intrèpides a través de llibres i campanyes, però no es fomenta explícitament ni amb els nostres missatges ni amb l'ambient que les envolta. Famílies i docents han de ser conscients i les han de convidar al joc de risc sense esperar que surti d’elles mateixes perquè, segons creixen, integren més comportaments de l'entorn pels quals tendeixen a córrer menys riscos i a no ser tan actives.

Cargando
No hay anuncios

Tot i tenir les mateixes necessitats de joc de risc que els nens, elles tenen menys espais. Què diries que els passa a aquestes nenes?

— Acaben creient que el risc no va amb elles, pensant que és una cosa biològica que “les nenes són més tranquil·les i curoses”quan en realitat és cultural i ho porten vivint des del naixement.

Cargando
No hay anuncios

¿La roba i el fet d'estar maques influeixen en el joc de risc?

— ¿És igual de còmode enfilar-se amb pantalons que amb un vestit? Us convido a reflexionar sobre les vegades, ja d'adultes, que una dona deixa de fer plans per “no estar maca, depilada, ben pentinada”. Això no passa en els homes. Aquesta necessitat en l'adolescència i la maduresa d'estar maques en qualsevol ocasió social, encara que sigui per fer esport o anar d’acampada, l'hem mamat des de petites i s'ha reforçat amb la publicitat, entre altres factors.

Cargando
No hay anuncios

— Com podríem començar a canviar la percepció social que tenim de com se suposa que s'han de comportar jugant?

  1. Sent conscients que aquesta desigualtat existeix, observant-la en parcs, col·legis i a casa. Ampliant la mirada. Només cal preguntar en una classe a qui consideren més fort i valent; amb tota probabilitat elles i ells triaran un noi.
  2. Fomentant el joc de risc: que pugin arbres, facin equilibri, saltin a un gorg. Procureu fer d’exemple; que no sigui sempre el pare el que fa activitats de risc, han de veure dones adultes sent arriscades.
  3. Tingueu cura del llenguatge destacant els aspectes positius de les activitats de risc.
  4. Proposeu activitats de risc en el vostre dia a dia i dins del vostre lleure.