Successos

Un KitKat o unes Pringles que et deixen fumat: cau el grup que venia xocolatines amb droga

Els Mossos detenen cinc persones i desarticulen un obrador il·legal a Badalona

01/08/2024
4 min

BarcelonaTambé es diu KitKat. L'embalatge i la tipografia del logotip són calcats als de la xocolatina normal i corrent. A la part superior, però, no hi apareix la marca que els comercialitza, Nestlé, sinó una empresa desconeguda per al gran públic: THComida. Just a sota, una fulla de marihuana. I no és ni un KitKat original, ni de xocolata negra, ni amb gust de dònut ni de menta. És "Infused". Concretament, xocolata infusionada amb THC (d'aquí el nom de l'empresa), el principi actiu de la marihuana. Si el menjaves, et col·locaves, i abans que els Mossos hagin desarticulat la banda criminal que el comercialitzava, el podies comprar en més d'un club cannàbic de Barcelona.

I no era l'únic producte de menjar. Podies trobar també un Kinder amb una sorpresa especial o unes Pringles banyades amb resina de marihuana. També hi havia els THCheetos, que simulaven la típica marca de patates de bossa, unes llaminadures de cola o una xocolatina Twix en la qual el punt de la i era una fulla de marihuana. Valien entre 15 i 30 euros i portaven entre 300 i 400 mil·ligrams de THC, unes quantitats de substància estupefaent semblants a les d'un porro. Tot ho cuinaven en un obrador en uns baixos de Badalona: injectaven amb agulles THC dissolt a les barretes, o les pintaven amb xocolata infusionada amb el mateix principi actiu, o dissolien les llaminadures i les assecaven. Els Mossos d'Esquadra van entrar el passat 8 de juliol en aquests baixos de Badalona, en cinc locals més que controlava la banda criminal i en tres associacions cannàbiques. El balanç va ser de cinc detinguts (un d'ells, el propietari d'un club cannàbic que tenia vuit quilos d'haixix) i tots han quedat en llibertat amb càrrecs, tal com ha explicat la policia catalana aquest dijous en una roda de premsa.

"És el nou paradigma del consum de la marihuana: ja no només es fuma, també es menja", ha apuntat el cap de la Unitat Central de Consum de la Divisió d’Investigació Criminal dels Mossos, el sergent Santi López, que ha liderat la investigació. L'objectiu de la banda, ha dit, era posar el consum de la marihuana en "les accions més quotidianes". "La droga és dolenta encara que es mengi com una llaminadura", ha advertit. El mateix sergent, però, ha avisat que els seus productes no anaven dirigits al públic en general, ni tampoc als menors, sinó als consumidors habituals d'aquesta droga que són, per exemple, abonats d'un club cannàbic.

El cap de la Unitat Central de Consum de la Divisió d’Investigació Criminal (DIC), el sergent Santi López.

Tota l'àmplia gamma de productes la tenien exposada en un grup de Telegram, que també servia per fer les compres. És un grup, de fet, que encara està actiu i té 1.800 subscriptors. El contingut, sobretot, era propaganda dels seus productes, amb vídeos i ofertes especials, com un panettone amanit de cara a les festes de Nadal, o unes crispetes per fer més amena una pel·lícula de tarda. S'hi podia triar la quantitat de THC perquè anés més o menys carregat de droga. Fins i tot, demanaven als seus subscriptors que valoressin els productes per si calia fer-hi modificacions. Els missatges eren en castellà, anglès i italià, i també indicaven sense filtres com havien de pagar: "L'única tipologia de pagament acceptat és la via crypto. No som Amazon!", van avisar el desembre del 2022 als seus clients. A més, oferien un servei d'atenció al client les 24 hores del dia. Quants diners han arribat a guanyar? Els Mossos no tenen una resposta exacta a aquesta pregunta, però van detectar moviments amb criptomonedes que gairebé arribaven al mig milió de dòlars.

La banda, tal com han explicat els Mossos, sempre funcionava sota demanda: el comprador consultava els models, els preus i els sabors i feia una comanda. Després, la banda tenia dues formes de distribució. O bé un membre del grup agafa un taxi amb els paquets i feia una ruta pels clubs de la ciutat, o l'enviaven per paqueteria amb noms i remitents falsos per no ser enxampats. De fet, tal com ha explicat López, també feien enviaments a països com França, Alemanya i Itàlia. El líder de la banda era un home de 35 anys de nacionalitat italiana i els rols estaven totalment distribuïts: ell coordinava, un altre ho transportava i els membres restants cuinaven a l'obrador.

Fumar i menjar

En aquest sentit, el sergent López ha avisat dels riscos que comporta ingerir marihuana. La principal diferència és que quan es fuma es noten els efectes del porro mitja hora després de consumir-lo. En canvi, amb la marihuana ingerida aquest temps es duplica, i hi ha el risc de "seguir menjant", perquè el consumidor es pensa que no li ha fet cap efecte. En la roda de premsa d'aquest dijous a la comissaria de les Corts també hi ha participat el director general de l’Associació per la Defensa de la Marca (ANDEMA), Gerard Guiu, que ha anunciat que les marques afectades estan esperant que el jutge les deixi personar com a acusacions en la causa judicial, ja que els ha causat un "greu dany reputacional". Guiu ha volgut "conscienciar" el consumidor perquè fugi de les falsificacions.

stats