Mobilitat

L'Ajuntament de Palma no sap quantes places noves d'aparcament seran per a residents: "Està tot enlaire"

Entitats ciutadanes temen que Cort aposti pel negoci dels pàrquings rotatoris enfocats als turistes i els experts en Mobilitat denuncien que el model del PP no és sostenible

Les coes, sobretot a l'estiu, són habituals.
3 min

PalmaL'Ajuntament de Palma no sap quantes de les 8.000 noves places d'aparcament es reservaran per als residents. El batle de Palma, Jaime Martínez, ha anunciat que Cort farà 26 pàrquings amb una inversió de 240 milions d'euros fins a 2035. "Tot està enlaire", asseguren des del Consistori. "Primer s'ha de fer la casa i, després, es decideix qui hi entra a viure", diuen sense concretar tampoc quins seran els requisits per optar a les 4.000 places que construiran només en aquesta legislatura ni quin serà el procediment per a la seva adjudicació.

Davant la situació, des de l'Associació de Veïns de Palma mostren la seva sorpresa. Primer perquè el projecte no és nou en certs casos, com la construcció de l'aparcament al carrer de Metge Josep Darder o el de la plaça del Progrés, ja previstos en l'anterior legislatura. En segon lloc, per l'aposta que fa el Consistori pel vehicle privat quan, remarquen, "s'hauria de potenciar el transport públic i els aparcaments dissuasius, a l'origen i no a la destinació, com per exemple als voltants de Palma", apunta la presidenta de l'entitat, Maribel Alcázar.

Això no obstant, l'Associació reconeix que els aparcaments són necessaris a algunes zones sempre que es prioritzin els residents i no els turistes i que, per tant, no siguin rotatoris. Destaquen l'entorn de la plaça de Toros, ja que "és una zona d'habitatges que no té aparcaments soterrats". "Els aparcaments s'han de dedicar als residents", remarca.

Alcázar també assenyala que s'ha d'estudiar cada infraestructura i zona, perquè cada una té unes circumstàncies concretes, i així poder conèixer l'impacte del projecte. "La gent valora molt el cotxe i un barri amb aparcament no té per què ser necessàriament negatiu. Permet treure cotxes del carrer", explica la presidenta de l'Associació. En aquesta línia, insisteix en el fet que el que genera problemes als barris és que aquestes infraestructures siguin rotatòries, perquè "deixen els residents fora per centrar-se en els turistes".

Compatibilitat amb un model de ciutat sostenible

Després de la manifestació del diumenge que va congregar 50.000 persones –segons dades de la plataforma Menys turisme, Més vida– per reclamar un canvi de rumb en el model turístic i protestar contra la massificació, el pla presentat per l'Ajuntament xoca amb el model de ciutat sostenible cap a on s'hauria d'encaminar Palma. La catedràtica de Geografia de la UIB i directora de l'Observatori Interdisciplinari de Mobilitat de les Illes Balears (OIMO), Joana Maria Seguí, assegura que aquest projecte consolida "un model d'ús del cotxe enfocat als no residents". "Vol satisfer les necessitats dels vehicles privats. Una ciutat sostenible hauria d'anar cap a potenciar el transport públic eficient", lamenta.

Davant això, la catedràtica planteja: "Quina ciutat volem? Plena de pisos i aparcaments? Més vehicles privats? O un model que consolidi les Zones de Baixes Emissions (ZBE)?". Seguí remarca que s'ha d'incrementar el transport públic, ja que "facilitar d'aquesta manera l'accés al cotxe fa que s'utilitzi més". "Se li ha de posar traves, perquè se'n redueixi l'ús i les ciutats es puguin descarbonitzar".

Per la seva banda, l'Associació per la Defensa del Patrimoni de Mallorca (ARCA) ha expressat la seva preocupació per, en obres com les del carrer del Metge Josep Darder, la quantitat d'arbres que implicaria perdre. Quant a pàrquings soterrats, critiquen que la superfície d'aquests aparcaments queda "com un espai inhòspit" i "on l'estada és asfixiant, especialment a l'estiu". "Hem d'avançar cap a una altra forma de mobilitat més sostenible i amable". Així, apunten que caminar per la ciutat "hauria d'estar més facilitat i afavorit". També s'han mostrat inquiets pel fet que, si es tracta de pàrquings de rotació, s'afavoreixi la consolidació de barris d'oci nocturn: "Va en contra de la convivència", sentencien.

stats